Prowadzenie bloga to jedna z najpopularniejszych dzisiaj form promowania swojej działalności. Ci, którzy wieszczyli odejście tej formy komunikacji z klientem do lamusa, muszą zrewidować swoje poglądy. Dobrze prowadzony blog to nadal coś, co jest w cenie, i nie zapowiada się, aby w najbliższym czasie miało to się zmienić!

Słowem-kluczem jest jednak w tym przypadku „dobrze prowadzony”. Nie jest bowiem niczym szczególnym po prostu założenie bloga. Gwarancji sukcesu nie daje również pisanie na nim tego, co akurat podpowie fantazja. Co w takim razie powinno się znaleźć na blogu, aby zyskał on uznanie czytelników? Aby się tego dowiedzieć, przeczytaj poniższy artykuł.

Z tego artykułu dowiesz się, czym jest dobrze prowadzony blog, o jakich zasadach powinieneś pamiętać oraz jakich błędów przy prowadzeniu bloga unikać.

Spis treści:

  1. Dlaczego dobrze prowadzony blog jest tak ważny?
  2. Dobrze prowadzony blog – o czym trzeba pamiętać?
  3. Pomyśl o swoim odbiorcy!
  4. Zadbaj o jakość publikowanych treści!
  5. Dobrze prowadzony blog – czym się cechuje?
  6. Podsumowanie

Dlaczego dobrze prowadzony blog jest tak ważny?

Badanie CBOS przeprowadzone w 2022 roku i dotyczące aktywności Polaków w Internecie pokazuje, że popularność blogów nie maleje od 2011 roku. Co więcej, zyskują one sobie nowych wielbicieli – aktualnie grono ich czytelników rekrutuje się głównie spośród osób w wieku 18 – 24 lata i 25 – 34 lata.

Nie ulega wątpliwości, że dobrze prowadzony blog nadal może stanowić bardzo atrakcyjne uzupełnienie Twojej oferty. Przede wszystkim dlatego, że dla czytelników jest to przestrzeń mniej oficjalna niż witryna internetowa Twojej firmy – liczą na to, że znajdą tutaj wypowiedzi „ludzi z krwi i kości”, którzy z zaangażowaniem i pozytywnym nastawieniem przedstawią różne interesujące ich kwestie.

dobrze prowadzony blog

Dobrze prowadzony blog – o czym trzeba pamiętać?

Istnieje zapewne mnóstwo zasad, które można by przedstawić w tym miejscu – część z nich ma jednak szczególnie istotne znaczenie, jeśli chcesz mieć w swoim posiadaniu dobrze prowadzony blog. Poniżej zamieszczany te, które naszym zdaniem są kluczowe.

Pomyśl o swoim odbiorcy!

Autorzy blogów niejednokrotnie na pierwszym miejscu stawiają swoje zainteresowania czy też własne interesy. Oczywiście, nie można powiedzieć, aby nie były one ważne, jednak na pierwszym miejscu należy postawić odbiorcę.

Co to dokładnie oznacza? Zastanów się przede wszystkim, kto potencjalnie może być zainteresowany zamieszczanymi przez Ciebie treściami. Kto inny będzie czytał o skutecznych metodach organizacji pracy biurowej, kto inny zaś o ochronie środowiska naturalnego. Spróbuj więc zacząć od zwizualizowania tego, do kogo kierujesz swój content.

O jakich czynnikach warto pamiętać, kiedy myślisz o swoim modelowym czytelniku?

  • wiek – inaczej będziesz pisał do osób w średnim wieku, inaczej zaś do nastolatków;
  • wykształcenie – jeśli blog ma opowiadać o tematyce specjalistycznej, zarezerwowanej dla osób dysponujących odpowiednią wiedzą, to powinien też operować bardziej technicznym językiem;
  • pozycja zawodowa – inne zagadnienia będą zajmowały managerów korporacyjnych, inne zaś osoby prowadzące małe, prywatne biznesy;
  • zainteresowania – to oczywiste, że osoba zaglądająca na Twojego bloga interesuje się tym, o czym piszesz. Czym jednak jeszcze? Na przykład jest wysoce prawdopodobne, że ktoś, kogo interesują kwiaty, chętnie sięgnie też po treści związane np. z krzewami ozdobnymi. W ten sposób możesz szukać sposobów na poszerzenie obszaru tematycznego, po który powinieneś sięgnąć.

Zadbaj o jakość publikowanych treści!

Załóżmy, że wiesz już, do kogo kierujesz swój przekaz. Teraz musisz się zastanowić nad tym, o czym ma być Twój blog! Banalne? Niekoniecznie! Zazwyczaj każdy, kto zaczyna przygodę z blogiem, ma zarys tego, czym chciałby się zająć, czasem też kilka pomysłów na teksty. To jednak za mało.

Pamiętaj, że aby treści na blogu były skuteczne, powinny się ukazywać regularnie. Nie tu miejsca na Twój brak czasu albo chęci. Stąd dobrze mieć przygotowanych przynajmniej kilka wpisów na zapas.

Wpisy na bloga powinny być względnie krótkie, aby nie znudzić czytelnika. Jednocześnie nie ma w nich miejsca na tzw. thin content, czyli treści niskiej jakości, które wnoszą niewiele nowego do podejmowanego tematu.

Nawet jeśli istotą Twojego bloga jest komentowanie bieżących wydarzeń i reagowanie na dynamiczne zmiany, to musisz pamiętać o tym, że tego typu wpisy sytuacyjne bardzo szybko tracą na popularności, co negatywnie wpływa na klikalność Twojego bloga. Dlatego warto uwzględnić na nim tzw. evergreen content, czyli wpisy aktualne niezależnie od upływu czasu, które cały czas mogą przyciągać czytelników.

Czasem, chociaż teoretycznie autor bloga zaczynał z konkretnym zagadnieniem przewodnim, w pewnym momencie zaczyna na nim pisać o wszystkim. To niewybaczalny błąd! Koniecznie musisz zadbać o spójność publikowanych treści – pomóc Ci może odpowiednia pillar content strategy.

Czy sam tekst, pozbawiony jakichkolwiek elementów graficznych, dobrze się czyta? Raczej nie! Dlatego zadbaj też o odpowiednią oprawę graficzną Twojego bloga. Pamiętaj też o wprowadzaniu konkretnych danych, np. statystyk, które czynią Twój przekaz wiarygodniejszym. One również powinny otrzymać atrakcyjną szatę graficzną!

dobrze prowadzony blog

Dobrze prowadzony blog – czym się cechuje?

Z dotychczas przedstawionych myśli można wysnuć wniosek, że pisanie bloga nie jest wcale aż tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. Co więcej, wymaga nieustannej kontroli – zarówno poziomu jego popularności pośród czytelników (w tym wskaźnika konwersji), jak i jakości publikowanych wpisów.

Poniżej znajdziesz swego rodzaju check-listę, którą powinieneś sprawdzić, gdy zastanawiasz się nad tym, czy dobrze prowadzisz Twój blog:

  1. Blog ma jasno określony temat wiodący;
  2. Wpisy na blogu w jasny sposób wiążą się z tym tematem;
  3. Prezentowane informacje wnoszą faktycznie coś nowego;
  4. Zamieszczane teksty są na tyle długie, aby nie nudzić odbiorcy;
  5. Publikacje kolejnych wpisów następują we w miarę równych odstępach czasu;
  6. We wpisach stosujesz język dobrany do potrzeb potencjalnego odbiorcy;
  7. Wpisy opatrzone są atrakcyjnymi grafikami oraz wzbogacone w dane statystyczne.

Podsumowanie

Dobrze prowadzony blog to nie lada wyzwanie! Trzeba pamiętać o jakości publikowanych treści, regularności ich zamieszczania, a także ich atrakcyjności dla czytelnika. Cały czas musisz też mieć na uwadze, do kogo piszesz oraz czym Twój odbiorca może się zainteresować.

Czujesz przerażenie? Niesłusznie! Istnieje wiele blogów, które odniosły sukces. Pamiętaj też, że niewiele możesz w ten sposób swojej firmie zaszkodzić – za to dobrze prowadzony blog może jej przynieść wiele korzyści!

Poprzedni wpis
Algorytm Instagrama – jak zwiększyć publiczność w 2023 roku?
Następny wpis
10 najczęściej popełnianych błędów w UX

    Krok 2 z 4

    Czy chcesz porozmawiać z nami na temat strategii marketingowej dla Twojego Biznesu?

    Możesz liczyć na nasze doświadczenie i wiedzę, dzięki którym zidentyfikujemy potencjalne obszary do poprawy i wskażemy konkretne działania, które pomogą Ci zrealizować Twoje cele. Konsultacja ma oczywiście darmowy i niezobowiązujący charakter.

    Krok 4 z 4

    Dziękujemy za wypełnienie formularza! Zabieramy się do jego analizy i skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h (chyba, że wypełniłeś formularz w weekend :) ).

    Krok 3 z 4

    Jakie cele chcesz osiągnąć (wielokrotny wybór):

    Krok 4 z 4

    Które usługi Cię interesują? (wielokrotny wybór)

    Ile wynosi Twój miesięczny budżet marketingowy?

    Zgoda na przetwarzanie danych (pole wymagane)

    This will close in 0 seconds