UX to skrót od określenia user experience, oznaczającego ogół wrażeń i odczuć, jakie wywołuje w odbiorcy odwiedzana strona czy oferowany produkt. Jak możesz się domyślać, od tego, jak wysoka będzie jakość UX, zależy w dużej mierze sukces Twojego przedsięwzięcia – niezależnie od tego, czy prowadzisz blog firmowy, czy sklep internetowy. Co zrobić, żeby osoby, do których kierujesz ofertę, odebrały ją jak najlepiej? Przedstawiamy 10 błędów w UX, których powinieneś się wystrzegać!

Z tego artykułu dowiesz się, jakich jest 10 najczęściej popełnianych błędów w UX oraz jak powinno się ich unikać.

Spis treści:

  1. Jakich jest 10 najczęściej popełnianych błędów w UX?
    • Niefunkcjonalna, trudna w obsłudze strona internetowa
    • Nieuwzględnienie specyfiki odbiorcy
    • 10 błędów w UX – niska jakość zdjęć
    • Mało przejrzysta nawigacja na stronie
    • Zbyt wiele zbędnych komunikatów
    • 10 błędów w UX – nieintuicyjne formularze
    • Niska jakość zamieszczanych treści
    • Nieadekwatna szerokość oferty
    • Niewłaściwie działająca wyszukiwarka
    • Wadliwa wersja mobilna strony
  2. 10 najczęściej popełnianych błędów w UX – jak to sprawdzić?
  3. Podsumowanie – 10 błędów w UX

Jakich jest 10 najczęściej popełnianych błędów w UX?

Zaczniemy od zaprezentowania listy 10 najczęściej popełnianych błędów w UX, które często umykają uwadze osób oferujących swoje produkty w sieci. Ze względu na kluczowe znaczenie wrażeń użytkownika w kontekście choćby jego decyzji zakupowych, powinieneś zwrócić na nie szczególną uwagę i wystrzegać się ich w przyszłości!

Niefunkcjonalna, trudna w obsłudze strona internetowa

Przy projektowaniu Twojej strony internetowej nie możesz uwzględnić jako jedynego czynnika wpływającego na Twoje decyzje tego, czy strona ładnie wygląda oraz czy występują na niej atrakcyjne efekty wizualne.

Witryna utworzona bez zastanowienia się nad jej funkcjonalnością będzie dla większości użytkowników problematyczna w obsłudze. Dla niejednego zapewne okaże się barierą nie do przejścia, która skutecznie zniechęci go do zakupu.

Nieuwzględnienie specyfiki odbiorcy

Każdy przekaz kierowany jest do kogoś innego. Inaczej powinna wyglądać strona przeznaczona dla dzieci, a inaczej – dla seniorów, jeżeli chcesz, aby jej obsługa była dla nich komfortowa i wiązała się z satysfakcją. Pomocą służyć Ci mogą tzw. customer journey maps, dzięki którym dowiesz się, w jaki sposób trafili oni na Twoją stronę.

10 błędów w UX – niska jakość zdjęć

Nie ulega wątpliwości, że strona wzbogacona o materiały graficzne robi dobre wrażenie. Dzieje się tak jednak tylko pod warunkiem, że zamieszczone zdjęcia są dobrej jakości i dzięki temu przykuwają uwagę odbiorców.

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, powinieneś pamiętać, aby każdy Twój produkt posiadał co najmniej kilka zdjęć, które w pełni prezentują jego walory – w przeciwnym wypadku klienci mogą się łatwo zniechęcać i porzucać swoje koszyki przed przystąpieniem do płatności.

Mało przejrzysta nawigacja na stronie

Dobrze przygotowana strona powinna mieć czytelną strukturę. Dzięki temu użytkownik w dowolnym momencie będzie wiedział, jak powrócić do wcześniejszych podstron albo przejść do kolejnych. Nie będzie też miał większych problemów ze znalezieniem tego, co go interesuje.

Niektóre witryny internetowe to istny gąszcz podstron, zakładek, podkategorii, w których łatwo się pogubić. To zaś z pewnością nie sprzyja podwyższeniu wartości UX.

10 błędów w UX

Zbyt wiele zbędnych komunikatów

Współcześnie kreatory stron internetowych dają coraz więcej możliwości umieszczana na nich elementów dynamicznych – rozwijanych pasków, rozszerzających się okien, wyskakujących komunikatów. Ich właściwe wykorzystanie może znacznie podnieść funkcjonalność Twojej strony.

Łatwo jednak o przesadę – nieustannie pojawiające się, niespodziewane elementy witryny mogą wywołać w użytkowniku poczucie zagubienia czy wręcz złość – zwłaszcza, gdy nadmiar dynamicznych elementów strony ostatecznie utrudnia czy spowalnia działania podejmowane przez użytkownika. To z pewnością nie podniesie jego poczucia komfortu!

10 błędów w UX – nieintuicyjne formularze

Formularze pojawiają się na wielu stronach internetowych – w sklepach internetowych wypełnia się je przy rejestracji albo przy każdorazowym zakupie. Podobnie nieraz można się zapisać do newslettera, który może stanowić bardzo istotny element promocji Twojej oferty.

Skonstruowanie dobrego formularza to nie lada wyzwanie. Powinien być możliwie prosty, zawarte w nim prośby o udzielenie konkretnych informacji należy formułować tak, aby były zrozumiałe dla odbiorcy. Dobrze też, aby możliwie duża część pól w formularzu mogła być uzupełniana automatycznie, np. za pomocą narzędzi Google.

Niska jakość zamieszczanych treści

Oczywiste jest, że na poziom zadowolenia odbiorców wpływ ma jakość zamieszczanych przez Ciebie treści. Nawet najwspanialej zaprojektowana strona, oferująca wszelkie udogodnienia dla użytkowników, nie przyniesie im satysfakcji, jeśli nie znajdą na niej tego, czego szukali.

Nieadekwatna szerokość oferty

Pod tym hasłem skrywa się kilka różnych problemów. W przypadku sklepów internetowych głównym celem potencjalnego nabywcy jest znalezienie interesującego go produktu. W przypadku zbyt wąskiego asortymentu istnieje ryzyko, że nie znajdzie tego, czego potrzebował. Gdy zaś produktów jest za dużo, przeczesywanie ich w poszukiwaniu tego, co jest potrzebne, może powodować frustrację i skutkować rezygnacją z zakupów.

Podobnie w przypadku innych stron – na przykład blogów. Zbyt mało wpisów spowoduje, że czytelnik nie uzyska potrzebnej mu informacji. Zbyt wiele z kolei spowoduje, że ważne dla odbiorcy treści okażą się trudne do odnalezienia.

Niewłaściwie działająca wyszukiwarka

Wiele stron wyposażonych jest w wyszukiwarkę wewnętrzną, która pozwala odnaleźć interesujący nas produkt albo wpis na blogu. Pamiętaj o tym, że od jej poprawnego funkcjonowania zależy to, na ile skutecznie Twoi odbiorcy będą mogli odnaleźć istotne dla siebie treści.

Wadliwa wersja mobilna strony

Twoja witryna świetnie się prezentuje na komputerze? To wspaniale, jednak nie możesz zapomnieć, że współcześnie coraz więcej ruchu w sieci generują urządzenia mobilne. Stąd bardzo istotne jest, aby Twoja strona dysponowała odpowiednio przygotowaną wersją mobilną.

10 błędów w UX

10 najczęściej popełnianych błędów w UX – jak to sprawdzić?

Wcieliłeś już w życie wszystkie powyższe rady? Chcesz wiedzieć, czy dzięki temu jakość doświadczenia użytkowania strony internetowej wzrosła? Nic prostszego – służą do tego odpowiednie narzędzia.

Wskaźniki Core Web Vitals pozwalają miarodajnie określić, czy w swoim aktualnym kształcie Twoja witryna internetowa spełnia oczekiwania odbiorców. Wartość tych wskaźników wpływa również na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania, a więc tym bardziej warto o to zadbać.

Podsumowanie

Dbałość o jakość doświadczenia, jakie wynoszą z użytkowania stworzonej przez Ciebie strony internetowej odwiedzające ją osoby, ma kluczowe znaczenie. W przypadku niezadowalającego poziomu UX szansa na powodzenie Twojego projektu znacznie maleje.

Dlatego też warto poprawić swoją witrynę tak, aby korzystanie z niej wiązało się przede wszystkim z satysfakcją oraz łatwością osiągnięcia tego, czego dany użytkownik oczekiwał. Powyższych 10 najczęściej popełnianych błędów w UX warto traktować jako zbiór zasad, do których powinieneś się nieustannie odwoływać.

Poprzedni wpis
Dobrze prowadzony blog – po czym go poznać?
Następny wpis
Cel kampanii na Facebooku – charakterystyka i zastosowanie

    Krok 2 z 4

    Czy chcesz porozmawiać z nami na temat strategii marketingowej dla Twojego Biznesu?

    Możesz liczyć na nasze doświadczenie i wiedzę, dzięki którym zidentyfikujemy potencjalne obszary do poprawy i wskażemy konkretne działania, które pomogą Ci zrealizować Twoje cele. Konsultacja ma oczywiście darmowy i niezobowiązujący charakter.

    Krok 4 z 4

    Dziękujemy za wypełnienie formularza! Zabieramy się do jego analizy i skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h (chyba, że wypełniłeś formularz w weekend :) ).

    Krok 3 z 4

    Jakie cele chcesz osiągnąć (wielokrotny wybór):

    Krok 4 z 4

    Które usługi Cię interesują? (wielokrotny wybór)

    Ile wynosi Twój miesięczny budżet marketingowy?

    Zgoda na przetwarzanie danych (pole wymagane)

    This will close in 0 seconds