Zastanawiasz się, dlaczego niektóre biznesy rozwijają się lepiej od innych, chociaż z pozoru wyglądają podobnie? Co sprawia, że klienci decydują się na zakupy w wybranym przez siebie sklepie, nawet jeśli jego ceny nie są korzystniejsze niż u konkurencji? Okazuje się, że bardzo duży wpływ na to ma tak zwany user experience, w skrócie nazywany UX. Tego określenia, w języku polskim nazywanego „doświadczeniem użytkownika”, po raz pierwszy użyto w latach 90. w jednej z topowych amerykańskich firm. Pozytywne odczucia klienta na temat oferowanych produktów stanowiły klucz do sukcesu rozwijającej się wówczas marki.

Z tego artykułu dowiesz się, czym jest UX. W dodatku dlaczego jest tak istotny dla rozwoju Twojego biznesu oraz jak powinna wyglądać strona internetowa prowadzona zgodnie z zasadami UX.

Spis treści:

  1. Co to jest UX i dlaczego jest tak istotne?
  2. Jak stworzyć stronę internetową zgodną z zasadami UX?
    a. Pokaż status systemu
    b. Zgodność pomiędzy systemem a światem rzeczywistym
    c. Pełna kontrola użytkownika nad systemem
    d. Zachowanie standardów i spójności
    e. Zapobiegaj błędom
    f. Wybór zamiast zapamiętywania
    g. Elastyczność i efektywność
    h. Estetyka i minimalizm
    i. Prosta komunikacja w przypadku błędów
    j. Pomoc i dokumentacja
  3. Zalety prowadzenia strony według User Experience
  4. User experience UX – podsumowanie

Co to jest UX i dlaczego jest tak istotne?

User experience (UX) to zbiór odczuć i emocji, jakie wywołuje w użytkowniku dany produkt. To pojęcie najczęściej odnosi się do produktów cyfrowych. To, np. strony internetowe czy aplikacje, jednak z powodzeniem wykorzystuje się je również do tradycyjnych przedmiotów i usług. Zgodnie z powyższą definicją istotnym elementem, na który powinieneś zwrócić uwagę, wprowadzając swój towar lub usługę na rynek, jest wzbudzanie pozytywnych odczuć u jego potencjalnych użytkowników. Jak zatem o to zadbać?

Przede wszystkim pamiętaj, że już na etapie projektowania niezwykle ważne jest, aby dokładnie zbadać oczekiwania konsumentów. Należy sprawdzić, jakie elementy są dla nich istotne i sprawią, że nie tylko wypróbują oferowany przez Ciebie produkt. Dzięki temu klienci również chętnie do niego wrócą w przyszłości. Pomóc w tym mogą profesjonaliści określani mianem user experience designer. Doskonale orientują się w potrzebach dzisiejszego rynku konsumenta i posiadają wiedzę nie tylko z dziedziny IT, ale także wielu innych, takich jak psychologia, socjologia czy nawet sztuka.

Tym, co znacznie zwiększa szanse na powodzenie Twojego projektu, jest określenie oczekiwań klientów, a nawet odpowiadanie na ich potrzeby z wyprzedzeniem. Twój produkt powinien być łatwy w użytkowaniu. Jego kolejną niezaprzeczalną zaletą będzie estetyczny wygląd. Dzięki temu wzbudzi pozytywne emocje u odbiorcy (UX) i zachęci go do ponownego skorzystania czy nawet polecenia go znajomym.

 

UX

Jak stworzyć stronę internetową zgodną z zasadami UX?

Opisywane w artykule pojęcie UX w dużej mierze odnosi się do produktów cyfrowych, w tym również stron internetowych. Jeżeli więc jesteś właścicielem witryny internetowej i zależy Ci na zwiększeniu jej współczynnika konwersji przy jednoczesnym spadku współczynnika odrzuceń (bounce rate), to powinieneś zwrócić uwagę na kilka istotnych zasad dotyczących projektowania stron internetowych i aplikacji stworzonych przez twórcę pojęcia UX – Normana Nielsena:

Pokaż status systemu

Oznacza to, że klient odwiedzający Twoją stronę internetową musi otrzymać dokładną informację o statusie akcji, którą podejmuje w danym momencie. Jest to szczególnie istotne w przypadku sklepów internetowych, gdyż pozwala nowym użytkownikom w łatwy i przejrzysty sposób przejść przez cały proces zakupowy.

Zgodność pomiędzy systemem a światem rzeczywistym

W praktyce oznacza to nic innego jak zadbanie o to, aby wszystkie elementy witryny internetowej były zrozumiałe dla każdego użytkownika. W tym celu należy unikać wszelkich technicznych, obco brzmiących określeń, a wykorzystywać te, które klient zna z codziennego życia.

Pełna kontrola użytkownika nad systemem

To takie tworzenie interfejsu, aby w razie pomyłek w trakcie rejestracji lub zakupu możliwe było ich jak najłatwiejsze cofnięcie. Jest to szczególnie istotne w przypadku wersji mobilnej sklepu. Tam prawdopodobieństwo przypadkowego kliknięcia jest dużo wyższe, a ponowne przechodzenie przez cały proces zakupowy niezwykle frustrujące.

Zachowanie standardów i spójności

Wszelkie komunikaty znajdujące się na stronie powinny być spójne, aby nie wzbudzały one wątpliwości u użytkownika. Ważne jest także, aby zachować pewne utarte standardy tworzenia witryn internetowych. To, np. ikona koszyka znajdująca się w prawym górnym rogu ekranu, menu główne zlokalizowane w bocznej lub górnej części witryny. Dzięki temu poruszanie się po stronie jest dużo łatwiejsze i intuicyjne.

Zapobiegaj błędom

Zwróć szczególną uwagę na to, aby na Twojej stronie internetowej nie znajdowały się błędy, takie jak niedziałające linki czy nieklikalne banery.

Wybór zamiast zapamiętywania

Oznacza to, że użytkownik podczas przeglądania Twojej witryny internetowej powinien mieć łatwą możliwość powrotu z wybranych podstron. Nie będzie musiał zapamiętywać całej struktury strony i tego, jak się po niej poruszać. Dotyczy to również takich ułatwień, jak wyświetlanie ostatnio oglądanych produktów po ponownym odwiedzeniu strony czy możliwość podświetlenia koszyka bez konieczności wchodzenia w niego.

Elastyczność i efektywność

Aby ułatwić odwiedzającemu korzystanie ze strony internetowej, zapewnij mu jak największą ilość takich możliwości. Mogą to być na przykład różne alternatywy wyszukiwania interesujących treści, opcja kopiowania koszyka z poprzednich zakupów czy dopracowanie funkcji filtrowania produktów.

Estetyka i minimalizm

Nie ma nic gorszego niż przeładowana strona internetowa, pełna zbędnych treści i rozpraszających grafik. Wymaga to od użytkownika skupienia większej uwagi, a to go męczy i powoduje negatywne emocje.

Prosta komunikacja w przypadku błędów

Zadbaj o to, aby w przypadku wystąpienia jakiegokolwiek błędu klient wiedział, z czego on wynika i jak może sobie z nim poradzić.

Pomoc i dokumentacja

W przypadku bardziej skomplikowanego interfejsu może zdarzyć się, że klient będzie potrzebował pomocy w korzystaniu z niego. W takim przypadku ważne jest, aby miał możliwość skorzystania z funkcji samouczka lub rozbudowanego FAQ.

 

UX

Zalety prowadzenia strony według User Experience

Wiesz już, co zrobić, aby Twoja strona internetowa funkcjonowała według zasad UX, jednak jakie korzyści mogą z tego wyniknąć?
Otóż przestrzeganie tych kilku wskazówek sprawi, że klienci, którzy trafią na Twoją stronę internetową, zapamiętają pozytywne emocje i odczucia, które towarzyszyły im podczas korzystania z niej. To sprawi, że znacznie chętniej ponownie z niej skorzystają lub polecą ją swoim bliskim i znajomym. Pozwoli to zbudować lojalność wobec marki, a Tobie przyniesie bezpośrednie korzyści finansowe i wpłynie na rozwój Twojej firmy.

User Experience UX – podsumowanie

W dzisiejszych czasach UX to podstawa udanego biznesu. Ma on wpływ na to, czy nasz potencjalny klient skorzysta z usług oferowanych przez nas, czy przez naszą konkurencję. Jeżeli zależy Ci na ugruntowaniu swojej pozycji na rynku, specjaliści od UX pomogą Ci jeszcze skuteczniej rozwijać Twoją firmę. W tym celu skontaktuj się z nami telefonicznie lub za pomocą formularza kontaktowego. Chętnie odpowiemy na wszelkie pytania i wspólnie opracujemy zgodną z Twoimi oczekiwaniami strategię marketingową.

Poprzedni wpis
Czym jest serwer FTP?
Następny wpis
Search Intent – jak zrozumieć intencje użytkownika?

    Krok 2 z 4

    Czy chcesz porozmawiać z nami na temat strategii marketingowej dla Twojego Biznesu?

    Możesz liczyć na nasze doświadczenie i wiedzę, dzięki którym zidentyfikujemy potencjalne obszary do poprawy i wskażemy konkretne działania, które pomogą Ci zrealizować Twoje cele. Konsultacja ma oczywiście darmowy i niezobowiązujący charakter.

    Krok 4 z 4

    Dziękujemy za wypełnienie formularza! Zabieramy się do jego analizy i skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h (chyba, że wypełniłeś formularz w weekend :) ).

    Krok 3 z 4

    Jakie cele chcesz osiągnąć (wielokrotny wybór):

    Krok 4 z 4

    Które usługi Cię interesują? (wielokrotny wybór)

    Ile wynosi Twój miesięczny budżet marketingowy?

    Zgoda na przetwarzanie danych (pole wymagane)

    This will close in 0 seconds