Kanibalizacja treści – co to, na czym polega i jak jej uniknąć?

Marketing Internetowy

Gdy dwa lub więcej URL na stronie internetowej pozycjonują się na te same słowa kluczowe, a ich treści są do siebie zbliżone (bliska duplikacja), to mówimy wtedy o zjawisku, jakim jest kanibalizacja treści. Jakie są skutki tego zjawiska?

Spis treści:

  1. Jakie negatywne skutki niesie za sobą kanibalizacja treści?
  2. Jak uniknąć kanibalizacji treści na naszej stronie internetowej?
  3. Gdzie najczęściej powstaje kanibalizacja treści na stronie internetowej i jak jej uniknąć?
  4. Kanibalizacja treści jako … pozytywny i świadomy wybór?
  5. Kanibalizacja treści – o czym warto pamiętać?

Jakie negatywne skutki niesie za sobą kanibalizacja treści?

Kanibalizacja treści i zakładek może negatywnie wpłynąć na pozycję witryny. Pisząc treści odpowiadające więcej niż jednej zakładce, wprawiamy roboty indeksujące Google w zakłopotanie. W ten sposób możemy znacząco obniżyć pozycję naszej strony internetowej – idą za tym spadki w ilości wyświetleń, kliknięć i konwersji.

Jak uniknąć kanibalizacji treści na naszej witrynie internetowej?

Jeśli chcesz uniknąć kanibalizacji treści na swojej stronie internetowej, to dokładnie przemyśl i zaplanuj strukturę kategorii oraz zakładek. Jeśli wcześniej odpowiednio dobierzesz frazy do konkretnych zakładek, to zapobiegniesz kanibalizacji. Oszczędzi Ci to niepotrzebnych zmartwień i problemów, jakie mogą wynikać z duplikacji treści. Dzięki temu zaoszczędzisz również czas, który zmarnowałbyś podczas pozycjonowania ,,na ślepo”, bez przygotowanego wcześniej planu.

Postaw na oryginalne treści

Pisanie oryginalnych tekstów dla poszczególnych zakładek na Twojej stronie również uchroni Cię przed kanibalizacją treści. Sama strategia struktury kategorii i odpowiednie frazy kluczowe nie wystarczą. Musisz pamiętać o unikatowych treściach! Pamiętaj, że absolutnie nie mogą to być opisy skopiowane z innych serwisów internetowych!

Kanibalizacja treści spowodowana niepoprawnym linkowaniem

Kolejnym często popełnianym błędem jest niepoprawnie wykonywane linkowanie wewnętrzne. Linkując do różnych zakładek tymi samymi anchorami, dajemy robotom Google mylne znaki. Jeśli chcesz pozbyć się niepoprawnego linkowania wewnętrznego, to przygotuj wspomnianą już wcześniej strukturę kategorii z przypisanymi do nich frazami. Jeżeli jednak już wykonałeś niepoprawne linkowanie wewnętrzne, to przeanalizuj stronę internetową i popraw swoje przekierowania, a następnie prześlij informację o podjętych działaniach robotom Google w narzędziu GSC.

Do kanibalizacji treści może dojść również przez słabą optymalizację strony pod względem technicznym. Roboty indeksujące Google niechętnie crawlują źle zoptymalizowaną stronę internetową. To powoduje również, że strona jest rzadko indeksowana – co to dla nas znaczy? Roboty Google będą rzadko odświeżały stronę, tym samym nie dowiedzą się o eliminacji kanibalizacji na Twojej witrynie ani o zmianie strategii pozycjonowania. Nowo wdrożone treści mogą wtedy kanibalizować się ze starymi, już przez nas zmienionymi, jednak zapamiętanymi przez roboty Google w ich indeksie.

kanibalizacja treści

Gdzie najczęściej powstaje kanibalizacja treści na stronie internetowej i jak jej uniknąć?

Najczęściej spotykanymi błędami tworzącymi kanibalizację na stronie internetowej są:

Zbyt duże nasycenie treści frazą kluczową

Ten problem możesz poprawić, deoptymalizując treści zakładki, czyli wykluczając z nich często użyte frazy kluczowe. Dodatkowo możesz zastosować linkowanie wewnętrzne z kanibalizującej zakładki po frazie kluczowej do odpowiedniej zakładki, na której powinna oryginalnie pozycjonować się fraza.

Wykorzystanie fraz kluczowych nie przypisanych do konkretnej zakładki w meta tytułach i meta opisach

Meta tytuły to ważne współczynniki pozycjonujące strony internetowe i powinny być zoptymalizowane pod odpowiednio przypisane frazy kluczowe. Meta opisy, choć nie są już bezpośrednio brane pod uwagę pozycjonowania, nadal są czytane przez roboty Google. Zatem również te treści nie mogą być zduplikowane. Ten problem możesz naprawić, deoptymalizując meta tytuły i zastępując je frazami kluczowymi oraz semantycznie powiązanymi z tą konkretną zakładką/kategorią.

Wykorzystywanie fraz kluczowych w nagłówkach H1-H6 treści na nie przeznaczonych frazom zakładkom

Ten problem możesz naprawić, deoptymalizując nagłówki treści z fraz kluczowych nieprzeznaczonych danej zakładce, wymieniając je na frazy kluczowe przeznaczone zakładce lub stawiając je jak najdalej początku nagłówka (mniej zalecane).

Brak zaindeksowanych zakładek „powtórek” duplikujących treści zakładek oryginalnych

Dobrym tego przykładem są zakładki, które generują filtry listingów produktowych lub paginację. Rozwiązanie tego problemu jest bardzo proste – duplikaty kategorii i zakładek trzeba zablokować w robots.txt, posiadać atrybut „noindex” w meta-robots lub linkowanie kanoniczne do oryginalnej wersji.

Częstym miejscem kanibalizacji są paginacje bloga z jego wpisami, a dokładniej z zajawkami do wpisów blogowych

Bardzo często zajawki są 1:1 wstępami do wpisów blogowych na naszej stronie. W ten sposób, zakładając, że na jednej paginacji bloga masz 10 wpisów blogowych, jest to już spora duplikacja treści, która znacznie osłabia potencjał możliwych pozycji fraz wpisów blogowych. Jeśli chcesz pozbyć się tego problemu, powinieneś pisać oryginalne zajawki do wpisów blogowych lub nie umieszczać ich wcale.
Niepoprawna struktura kategorii/zakładek strony internetowej – częstym problemem jest również złe planowanie kategorii. Powodem tego mogą być kategorie o zbyt zbliżonej tematyce. W takim przypadku powinieneś dokonać recyklingu treści i złączyć podobnie semantycznie zakładki w jedną.

Kanibalizacja treści jako … pozytywny i świadomy wybór?

Tak! Istnieje coś takiego jak pozytywna kanibalizacja treści! Zatem czym ona jest? Pozytywna kanibalizacja treści nie dezorientuje robotów Google. Wręcz przeciwnie, powoduje, że przedstawiają one dwa wyniki naszej witryny na konkretne frazy kluczowe. Jakie są tego zalety?

Odpowiednio przygotowane zakładki mogą wyświetlać się razem w wynikach wyszukiwania SERP, co zwiększa zaufanie potencjalnych użytkowników, którzy widzą, że więcej niż jeden wynik pochodzi od tej samej strony. ,,Skoro Google daje mi aż dwa wyniki od danej strony… To z pewnością znajdę tu odpowiedź na swoje pytanie!”. Dzięki temu Twoja strona znacznie wyróżni się na tle konkurencji! Należy jednak pamiętać, że takie postępowanie jest ryzykowne. Niewłaściwie wykonane może przyczynić się do zmniejszenia pozycji głównej zakładki lub kategorii pozycjonowanej pod konkretne frazy.

kanibalizacja treści

Kanibalizacja treści – o czym warto pamiętać?

Kanibalizacja treści na stronie internetowej może być groźnym zjawiskiem, które niejednokrotnie może znacznie namieszać w pozycjonowaniu strony internetowej. Śmiało można stwierdzić, że łatwo ją uzyskać, ale trudniej się jej pozbyć! Warto więc zadbać o odpowiednie przygotowanie i strukturę strony.

Poprzedni wpis
Frazy kluczowe – czym są, jak dobrać frazy do pozycjonowania SEO?
Następny wpis
Najczęstsze błędy na Instagramie – jak ich unikać?

    Krok 2 z 4

    Czy chcesz porozmawiać z nami na temat strategii marketingowej dla Twojego Biznesu?

    Możesz liczyć na nasze doświadczenie i wiedzę, dzięki którym zidentyfikujemy potencjalne obszary do poprawy i wskażemy konkretne działania, które pomogą Ci zrealizować Twoje cele. Konsultacja ma oczywiście darmowy i niezobowiązujący charakter.

    Krok 4 z 4

    Dziękujemy za wypełnienie formularza! Zabieramy się do jego analizy i skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h (chyba, że wypełniłeś formularz w weekend :) ).

    Krok 3 z 4

    Jakie cele chcesz osiągnąć (wielokrotny wybór):

    Krok 4 z 4

    Które usługi Cię interesują? (wielokrotny wybór)

    Ile wynosi Twój miesięczny budżet marketingowy?

    Zgoda na przetwarzanie danych (pole wymagane)

    This will close in 0 seconds