Linkowanie wewnętrzne a SEO – co to jest i na co zwrócić uwagę?

Pozycjonowanie / SEO

Linkowanie wewnętrzne zakładek podstron, kategorii, wpisów blogowych, a nawet konkretnych produktów jest jednym z podstawowych elementów efektywnego pozycjonowania witryn w wyszukiwarce Google. Powinno być przeprowadzane w sposób przemyślany i skuteczny. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, to koniecznie przeczytaj poniższy artykuł.

Spis treści:

  1. Linki wewnętrzne – czym są?
  2. Linkowanie wewnętrzne – jakie są jego rodzaje i gdzie występuje?
    • Linkowanie wewnętrzne – menu kategorii
    • Linkowania we wpisach blogowych
    • Linkowania w opisach kategorii oraz podkategorii
    • Linkowanie wewnętrzne w Breadcrumbs
    • Linkowanie w stopce
    • Linkowanie wewnętrzne w Mapach HTML
  3. Linkowanie wewnętrzne i jego wpływ na indeksację strony
  4. Linkowanie wewnętrzne – czego się wystrzegać?
  5. Podsumowanie

Linki wewnętrzne – czym są?

Linki wewnętrzne to elementy umieszczone na zakładkach podstron, kategorii, wpisów blogowych oraz produktów. Łączą ze sobą poszczególne zakładki w obrębie tej samej witryny. Linki wewnętrzne mają najczęściej formę tekstową w postaci anchora (tzw. „kotwicy”). Występują również w postaci hiperłącza umieszczonego w grafikach na stronie. Linkowanie wewnętrzne odpowiada również za rozdzielanie parametru „PageRank” między stronami witryny. Im lepiej zoptymalizowane jest, tym lepiej rozłożona zostaje wartość PageRank’u, a to wpływa na pozycję stron w wynikach wyszukiwania. Linkowanie wewnętrzne nazywane jest również „internal linking”. Należy pamiętać, że jest ono niezbędne. Zwyczajne linkowanie elementów tekstowych czy graficznych, bez wcześniejszego zaplanowania i zaprojektowania odpowiedniej struktury przyjaznej dla użytkowników oraz samych robotów Google, może nie przynieść pożądanych wyników. Nieumiejętne stosowanie może nawet zaszkodzić.

Linkowanie wewnętrzne – jakiego są jego rodzaje i gdzie występuje?

Linki umieszczane na stronach internetowych w domyśle oznaczane są atrybutem „dofollow”, który przekazuje robotom Google, żeby podążały za naszymi hiperłączami na podlinkowane zakładki. W ten sposób tworzymy robotom Google pewnego rodzaju ścieżki, którymi mogą się poruszać podczas procesu skanowania oraz także indeksowania witryny. Gdzie w takim razie umieszczać linki wewnętrzne na stronach internetowych? Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych miejsc:

Linkowanie wewnętrzne – menu kategorii

Ten typ linkowania wewnętrznego można spotkać na każdej stronie internetowej. To podstawowe narzędzie, które pełni funkcję doskonałej nawigacji po stronie. Pozycje umieszczone w menu kategorii przekazują robotom Google informacje o tematach zawartych w danych kategoriach.

linkowanie wewnętrzne

Linkowania we wpisach blogowych

Linki wewnętrzne we wpisach blogowych pozwalają na utworzenie pewnego rodzaju rekomendacji, która wpływa na efektywne pozycjonowanie strony internetowej. Dzięki umieszczaniu linkowania do innych wpisów oraz także używaniu w treści anchora fraz kluczowych adekwatnych do linkowanych pozycji, możesz wzmocnić widoczność zakładek. W ten sposób utwierdzisz zdolność poznawczą robotów Google, które indeksują oraz także pozycjonują witryny w wynikach wyszukiwarki oraz zwiększysz szansę na wysokie wyniki strony internetowej.

linkowanie wewnętrzne

Linkowania w opisach kategorii oraz podkategorii

Podczas opracowywania treści na zakładki kategorii warto również wdrożyć linkowania do subkategorii. Takie postępowanie ułatwia potencjalnemu użytkownikowi poruszanie się po stronie. Oprócz tego wzmacnia subkategorie w oczach robotów Google– daje im jasny znak, że dana podkategoria odpowiada za tematykę konkretnej niszy produktów. Jednocześnie tworzy to przejrzystą strukturę kategorii.

linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne w Breadcrumbs

Nawigacja okruszkowa Breadcrumbs to podstawowa praktyka projektowania stron internetowych. Oprócz pełnienia funkcji pewnego rodzaju „mapy” dla użytkowników witryny, wzmacnia oraz także klaruje strukturę strony internetowej dla samych robotów Google. Oprócz tego, jej „etapy” są anchorami, które rozbudowują linkowanie wewnętrzne witryny. Wzmacniają tematykę linkowanych kategorii.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o nawigacji okruszkowej „Breadcrumbs” zapraszamy do zapoznania się z naszym wpisem blogowym, poświęconemu tej tematyce!

Linkowanie w stopce

Linkowanie w stopce witryny internetowej jest stałym elementem, który znajduje się na każdej podstronie. Doskonale rozbudowuje linkowanie wewnętrzne w obrębie witryny. Daje robotom Google sygnał, jakich treści mogą się spodziewać.

Linkowanie wewnętrzne w Mapach HTML

Mapy HTML są zbiorami linkowań do zakładek kategorii oraz podstron znajdujących się w obrębie strony bądź także sklepu internetowego. Warto je umieścić, jeśli strona posiada bardzo rozbudowaną strukturę kategorii. Mapy HTML pozwalają znacząco rozbudować linkowanie wewnętrzne strony internetowej i także są głównie wykonywane dla robotów Google. Umożliwiają im dotarcie do miejsc nawet najtrudniej dostępnych w strukturze strony internetowej.

linkowanie wewnętrzne

Na powyższym zrzucie ekranu możemy zauważyć wdrożoną mapę HTML w serwisie Allegro, która skutecznie rozbudowuje linkowanie wewnętrzne ich witryny. W ten sposób pozwala dotrzeć robotom Google do wielu kategorii, jak i samych produktów na ich marketplac’e.

Linkowanie wewnętrzne a wpływ na indeksację strony internetowej

Linki wewnętrzne wpływają na efektywne indeksowanie całej strony internetowej i nowych zakładek. Jakie konkretne działania przyczyniają się do poprawy indeksacji? Oto kilka z nich:

  1. Tak jak wcześniej wspominaliśmy, linki wewnętrzne stanowią swoiste „drogowskazy” dla robotów wyszukiwarki, pozwalając im na łatwiejsze dotarcie do poszczególnych stron witryny. Dzięki czemu strony te są szybciej indeksowane i uwzględniane w wynikach wyszukiwania.
  2. Poprawiają rozumienie struktury strony – odpowiednio wykonane linkowanie umożliwia robotom wyszukiwarki Google lepsze zrozumienie struktury i hierarchii witryny, dzięki czemu zakładki o większym znaczeniu – częściej linkowane – są pozycjonowane wyżej.
  3. Rozkład wartości linków – wpływa ono na sposób rozkładu wartości przekazywanej przez linkowania zewnętrzne. Zatem dobrze wdrożone internal linking na witrynie pozwala na efektywne rozłożenie wartości i wagi zakładek.

Czego powinniśmy unikać podczas wykonywania linkowania wewnętrznego?

Wdrażając strategię budowy linkowania wewnętrznego istotne jest, aby wprowadzać zróżnicowane linki. Należy też mieć na uwadze, że, umieszczanie w anchorze danej frazy i linkowanie do innej zakładki niż docelowa, może powodować niewłaściwości w procesie logicznym robotów Google.

Oprócz tego, powinieneś unikać linkowania z treści jednej zakładki kilkukrotnie do innej podstrony. Musisz być uważny i unikać spamu. W przeciwnym razie może się to skończyć karą nałożoną przez algorytm Google.

Podsumowanie

Internal linking to najważniejszy aspekt pozycjonowania stron internetowych. Dobra strategia linkowania wewnętrznego powinna być praktykowana przez cały czas rozbudowy struktury strony internetowej. Linkowanie wewnętrzne powinno być ciągłym i nieustannym działaniem.
Jeśli nadal nie wiesz, jak odpowiednio przeprowadzać linkowanie wewnętrzne– zapraszamy do kontaktu. Pomożemy Ci przejść przez ten proces i opracować odpowiednią strategię dla Twojej witryny!

Poprzedni wpis
Ograniczenia Instagrama w 2023 roku
Następny wpis
Algorytm Instagrama – jak zwiększyć publiczność w 2023 roku?

    Krok 2 z 4

    Czy chcesz porozmawiać z nami na temat strategii marketingowej dla Twojego Biznesu?

    Możesz liczyć na nasze doświadczenie i wiedzę, dzięki którym zidentyfikujemy potencjalne obszary do poprawy i wskażemy konkretne działania, które pomogą Ci zrealizować Twoje cele. Konsultacja ma oczywiście darmowy i niezobowiązujący charakter.

    Krok 4 z 4

    Dziękujemy za wypełnienie formularza! Zabieramy się do jego analizy i skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h (chyba, że wypełniłeś formularz w weekend :) ).

    Krok 3 z 4

    Jakie cele chcesz osiągnąć (wielokrotny wybór):

    Krok 4 z 4

    Które usługi Cię interesują? (wielokrotny wybór)

    Ile wynosi Twój miesięczny budżet marketingowy?

    Zgoda na przetwarzanie danych (pole wymagane)

    This will close in 0 seconds