Call To Action (CTA), czyli wezwanie do działania to rodzaj wywołania emocjonalnego, które zachęca odbiorców do podjęcia określonych działań, takich jak kliknięcie w link, pobranie materiału, dokonanie zakupu czy wypełnienie formularza. Dobrze zaprojektowane, skuteczne CTA zwiększa konwersję i sprzedaż. Warto więc poświęcić czas i uwagę na stworzenie tego elementu.

Obecnie w marketingu internetowym ogromne znaczenie mają kliknięcia, jednak w natłoku różnego rodzaju informacji, reklam i banerów, ciężko przyciągnąć uwagę użytkowników i zachęcić ich do interakcji. Dlatego tak ważne jest stosowanie Call To Action, czyli prośby o działanie.

W przypadku sklepu internetowego CTA może zachęcać użytkowników do dokonania zakupu, w przypadku strony informacyjnej do pobrania e-booka, a w przypadku strony firmowej do wypełnienia formularza kontaktowego. Dzięki temu użytkownik ma jasno określony cel, który powinien osiągnąć, a to zwiększa szanse na konwersję.

Oczywiście nie ma jednego idealnego CTA. Istnieją jednak pewne wytyczne, które możesz wziąć pod uwagę podczas tworzenia wydajnych wezwań do działania. W tym artykule przedstawimy kilka zasad tworzenia skutecznych CTA oraz omówimy, co wpływa na ich klikalność.

Z tego artykułu dowiesz się
na czym się skupić przy tworzeniu skutecznego CTA.
  1. Dlaczego warto stosować CTA w różnych miejscach?
  2. Skuteczne CTA – zasady tworzenia
    • Określ cel i styl wizualny
    • Skuteczne CTA – zagraj na emocjach
    • Wybierz odpowiednie miejsca na skuteczne CTA
    • Wykorzystaj liczby
    • Analizuj i testuj
  3. Skuteczne CTA – podsumowanie

Dlaczego warto stosować CTA w różnych miejscach?

Jasne i czytelne CTA ma wiele korzyści. Poniżej przedstawiamy kilka powodów, dla których warto je stosować w różnych miejscach więcej niż jeden raz.

  • Zwiększenie konwersji – CTA to jeden z kluczowych elementów, który skłania użytkowników do wykonania określonej akcji. Właściwie zaprojektowane i umieszczone na stronie może zwiększyć liczbę konwersji.
  • Poprawa doświadczenia – dzięki CTA użytkownik ma jasno określony cel i wie, jaką akcję powinien wykonać. Cały proces staje się bardziej intuicyjny.
  • Wyróżnienie się na tle konkurencji – skutecznie zaprojektowane CTA przyciąga uwagę potencjalnych klientów.
  • Ułatwienie śledzenia wyników kampanii – CTA umożliwia śledzenie wyników kampanii marketingowej, dzięki czemu można określić, jakie działania przynoszą najlepsze rezultaty. To pozwala ciągle doskonalić strategię marketingową i osiągać lepsze wyniki.
  • Możliwość testowania i optymalizacji – CTA umożliwia testowanie różnych wersji i optymalizację kampanii marketingowej. Dzięki temu możliwe jest wybranie najlepszych rozwiązań i dostosowywanie kampanii do potrzeb i preferencji użytkowników.

skuteczne CTA

Skuteczne CTA – zasady tworzenia

Skuteczne CTA zachęca użytkowników do wykonania pożądanej akcji, np. kliknięcia określonego przycisku, zapisania się do newslettera czy dokonania zakupu. Istnieje kilka zasad tworzenia skutecznego CTA.

Określ cel i styl wizualny

Przede wszystkim, określ cel CTA. Zastanów się, co chcesz osiągnąć. Pamiętaj, że Twój cel jest zależny od rodzaju strony internetowej czy kampanii marketingowej. Zastanów się, jaki będzie najlepszy sposób na skłonienie użytkowników do wykonania pożądanej akcji.

Przykładowo, jeśli Twoim celem jest sprzedaż produktu lub usługi, skuteczne CTA powinno być sformułowane tak, aby zachęcało do zakupu. Może to być przycisk „Kup teraz”, „Kupuję” czy „Dodaj do koszyka”. Jeśli zaś celem jest nawiązanie kontaktu, przycisk powinien do tego zachęcać. Mogą to być następujące sformułowania: „Skontaktuj się z nami” lub „Napisz do nas”.

Sama treść nie powinna zawierać więcej niż cztery słowa, a dodatkowo powinna być łatwa w odbiorze. Właśnie dlatego unikaj zbyt skomplikowanych lub abstrakcyjnych wyrażeń, które mogą wprowadzać odbiorców w błąd lub zniechęcać do kliknięcia.

Szata graficzna przycisku również ma ogromny wpływ na jego klikalność. Skuteczne CTA powinno być atrakcyjne wizualnie i łatwe do zauważenia na stronie internetowej. Zdecydowanie najlepsze wyniki osiąga takie wezwanie do działania, które wyróżnia się na tle innych treści. Możesz zatem użyć kontrastującego koloru, większej czcionki lub innych ciekawych form graficznych.

Skuteczne CTA – zagraj na emocjach

Jednym z kluczowych elementów skutecznego wezwania do działania jest wykorzystanie emocji, które pomogą przekonać użytkowników do wykonania pożądanej akcji w danym momencie. Działanie ma przyciągnąć uwagę i skłonić potencjalnego klienta do kliknięcia w przycisk.

Najważniejszym elementem tej zasady jest stosowanie motywujących słów i zwrotów, które budzą pozytywne emocje u odbiorców. Słowa takie jak „bezpłatnie”, „natychmiast”, „teraz”, „ograniczona oferta” czy „szybko” wskazują na korzyści użytkownika, a to z kolei wywołuje w nim pozytywne emocje i motywuje do natychmiastowego działania.

Innym sposobem wykorzystania emocji jest użycie perswazyjnych fraz, takich jak „Nie przegap okazji”, „Skorzystaj teraz” lub „Dołącz do wyjątkowej społeczności”. Zwroty te są skuteczne, ponieważ motywują użytkowników do działania.

skuteczne CTA

Wybierz odpowiednie miejsca na skuteczne CTA

Pamiętaj o umieszczeniu CTA w strategicznych miejscach na stronie internetowej lub w treści kampanii marketingowej. Pojedyncze wezwanie do działania nie jest wystarczające. Aby zwiększyć jego skuteczność, umieść go w kilku miejscach na WWW. Możesz eksperymentować z różnymi sekcjami, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie dla Twojej strony.

Gdzie możesz umieścić Call to Action?

  • Na górze strony – umieszczone na samej górze strony są najczęściej widoczne i łatwo dostrzegalne przez użytkowników.
  • Pod tekstem – w ten sposób użytkownik ma czas na zapoznanie się z treścią i zdecydowanie, czy chce wykonać akcję, którą proponuje CTA.
  • W menu nawigacyjnym – jest to dobre rozwiązanie, jeśli chcesz, aby użytkownik szybko znalazł sposób na dokonanie konwersji. W tym miejscu możesz np. umieścić CTA „Kup teraz” lub „Zarejestruj się”.
  • Na końcu strony – umieszczone na końcu strony CTA są widoczne dla użytkowników, którzy przeczytali całą treść i zainteresowali się ofertą.

Wykorzystaj liczby

Wykorzystanie konkretnych liczb w CTA pomaga użytkownikom zrozumieć korzyści, jakie mogą uzyskać, a te bezpośrednio zachęcają ich do wykonania określonej akcji. Przykładowo, możesz podawać oszczędności, ilość miejsc lub sztuk, czas trwania oferty lub liczbę kroków, jakie trzeba wykonać.

Dzięki temu prostemu zabiegowi użytkownicy mogą lepiej zrozumieć zyski, jakie oferuje produkt lub usługa oraz zdecydować się na wykonanie konkretnych działań.

Przykładowo, podanie oszczędności w procentach lub przedstawienie kwoty, jaką można zaoszczędzić, skłania użytkownika do dokonania zakupu. Z kolei jeśli podasz określoną liczbę miejsc lub dostępnych sztuk, dana osoba może odczuwać presję czasu, a to zwiększa szansę na dokonanie konwersji.

W podobny sposób działają komunikaty o rabatach lub o czasie trwania oferty. Dzięki nim użytkownicy czują, że muszą działać szybko, aby skorzystać z okazji.

skuteczne CTA

Analizuj i testuj

Analizowanie i testowanie to elementy, których nie może zabraknąć! To monitorowanie klikalności CTA, czyli liczby konwersji, jakie generuje, a także identyfikowanie elementów, które wpływają na jego skuteczność.

Na podstawie tych informacji możesz zidentyfikować elementy, które wymagają zmiany lub poprawy, a także określić, co działa najlepiej. Możesz optymalizować CTA poprzez zmianę w treści, układzie lub stylu.

Skuteczne CTA – podsumowanie

Przyciski wezwania do działania to kluczowe elementy w procesie generowania konwersji i osiągania celów marketingowych.

Skuteczność CTA zależy od naszego zaangażowania i wdrożenia kilku podstawowych zasad. Przede wszystkim, skuteczne CTA muszą być jasne, zrozumiałe i jednoznaczne, aby użytkownicy wiedzieli, co i jak mają zrobić. Powinny być również spójne z resztą treści i dopasowane do konkretnego celu kampanii marketingowej. Zatem zachęcamy do zastosowania powyższych zasad i monitorowania swoich wyników!

 

Poprzedni wpis
Najczęstsze błędy na Instagramie – jak ich unikać?
Następny wpis
Najlepsze narzędzia do monitorowania mediów społecznościowych

    Krok 2 z 4

    Czy chcesz porozmawiać z nami na temat strategii marketingowej dla Twojego Biznesu?

    Możesz liczyć na nasze doświadczenie i wiedzę, dzięki którym zidentyfikujemy potencjalne obszary do poprawy i wskażemy konkretne działania, które pomogą Ci zrealizować Twoje cele. Konsultacja ma oczywiście darmowy i niezobowiązujący charakter.

    Krok 4 z 4

    Dziękujemy za wypełnienie formularza! Zabieramy się do jego analizy i skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h (chyba, że wypełniłeś formularz w weekend :) ).

    Krok 3 z 4

    Jakie cele chcesz osiągnąć (wielokrotny wybór):

    Krok 4 z 4

    Które usługi Cię interesują? (wielokrotny wybór)

    Ile wynosi Twój miesięczny budżet marketingowy?

    Zgoda na przetwarzanie danych (pole wymagane)

    This will close in 0 seconds