Test and Learn to metodyka zarządzania działaniami marketingowymi pozwalająca na testowanie każdego rozwiązania pod kątem zdolności do osiągania oczekiwanych celów biznesowych. Mimo iż historia Test and Learn sięga końcówki lat 80. ubiegłego wieku, to pozostaje skuteczna również we współczesnym otoczeniu przedsiębiorstw e-commerce.
1. Koło Test & Learn
Metoda Test & Learn wymaga postawienia na początku hipotezy, co będzie w stanie wpłynąć na poprawę wyników w ramach organizacji. W większych firmach z reguły odpowiadają za nie działy marketingowe, w małych i średniej wielkości przedsiębiorstwach sami liderzy biznesowi. Wspomniana hipoteza może dotyczyć dowolnego obszaru działalności firmy – nowego kanału marketingowego, sposobu dystrybucji wyrobu czy też zarządzania zespołem.
Następnie przechodzimy do fazy eksperymentu. Nawet najbardziej obiecujący pomysł powinien zostać zrealizowany najpierw w mniejszej skali. Można ją ograniczyć np. do jednego wyrobu, jednego obszaru geograficznego czy do określonej grupy testowej konsumentów.
Kluczowa do wyciągnięcia przydatnych wniosków jest faza: analizuj i optymalizuj! Trzeba określić prawdziwość hipotezy oraz czy jej realizacja przyniesie korzyści. W tym celu odpowiadamy na szereg pytań, których sformułowanie zależy od konkretnej branży i skali naszej działalności. Najczęściej przybierają następującą postać:
- Czy rozwiązanie można poprawić?
- Jakie środki wygospodarować na jego wdrożenie?
- Czy pomysł zadziała na większą skalę?
Wreszcie następuje zwieńczenie całego procesu, czyli faza wdrożeniowa. Z reguły poprzedzają ją główne czynniki pomiaru efektywności, tzn. miernikami, które powiedzą nam, czy zbliżamy się do osiągnięcia oczekiwanych przez nas celów biznesowych. Mogą to być udziały w rynku, wolumen sprzedaży, liczba wejść na stronę internetową itd. Następnie, korzystając z wniosków wyciągniętych z poprzedniej fazy, określamy docelową skalę realizacji naszej hipotezy – rynki, klientów oraz obszary, w których faktyczne wdrożenie zostanie przeprowadzone.
2. Zastosowanie metody w praktyce
Teoria brzmi dobrze, ale zastanawiasz się pewnie, w jakich sytuacjach faktycznie można ją wprowadzić w życie? Przykłady można by mnożyć:
- Banki komercyjne testujące różne formy reklam na odmiennych geograficznie rynkach;
- Korporacje sprawdzające różne strategie cenowe;
- Sieci restauracji szybkiej obsługi podczas uruchamiania nowego menu lub dodawania do dotychczasowych nowych produktów.
Firmy, które oficjalnie ogłosiły korzystanie z metody Test & Learn, to m.in.: Subway, Kraft Foods, a nawet sam Google!
3. Ograniczenia Test & Learn
W każdym przedsiębiorstwie istnieje tylko ograniczona liczba obszarów działalności biznesowej, które można przeanalizować w ramach Test & Learn bez korzystania z zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Hipotezy mówiące np. o tym, jak konkretny layout strony wpływa na responsywność konsumentów albo w jaki sposób rozkład treści na witrynie determinuje średni czas pozostawania klienta pośród jej zakładek, mają charakter bardziej analityczny. W ich przypadku potrzebujemy wesprzeć się profesjonalnym oprogramowaniem. Oferuje je wiele firm, jednak nie zawsze inwestycja w dostęp do software’u daje gwarancję zwrotu w postaci lepszych wyników finansowych.
4. Podsumowanie
Metoda Test & Learn może być skuteczna w każdym biznesie – również w Twoim! Jeśli chciałbyś sprawdzić, jak wykorzystamy ją w celu poprawy Twoich zasięgów oraz realizacji celów biznesowych, skontaktuj się z nami i przekonaj się, że naprawdę #DostarczamyKlientów!