Spis treści:

  • Co to jest topical authority?
    • Dlaczego jest ważne na stronie internetowej?
    • Jaki ma wpływ na SEO?
  • Jakie aktualizacje miały wpływ na topical authority
    • Algorytm Panda 
    • Algorytm Koliber
  • Jak tworzyć treści, aby posiadać duże TA?
    • LSI keywords 
    • Intencja użytkownika
    • Evergreen content 
  • Czy warto tworzyć treści zgodnie z zasadami TA?
  • Jak robot Google określa temat badanego tekstu na danej stronie internetowej? 
  • Podsumowanie

SEO, czyli inaczej pozycjonowanie stron internetowych, ma na celu poprawę widoczności konkretnej witryny zarówno w Google, jak i innych wyszukiwarkach internetowych. Warto zatem dowiedzieć się, jakie wymagania techniczne należy spełnić, aby mieć szansę nie tylko na zaindeksowanie podstron na wysokim miejscu w wyszukiwarce Google, ale także na jej pozostanie na konkretnej pozycji. 

Do wymagań należy również jakość contentu, który udostępniasz na swojej stronie internetowej, dlatego warto dowiedzieć się, czym tak naprawdę jest topical authority. Jeżeli szukasz odpowiedzi na to pytanie, to koniecznie przeczytaj resztę naszego artykułu. Serdecznie zapraszamy do lektury! 

Co to jest topical authority?

Topical authority to idea, która polega na oszacowaniu, ile uwagi poświęca danemu tematowi konkretna strona internetowa w porównaniu z ogólną ilością stron internetowych. Skala TA mieści się w przedziale między 0% a 100%. 

Aby ocenić ten wskaźnik należy wziąć pod uwagę wiele czynników, które mają za zadanie zdecydować o ostatecznym szacunku. Dzięki tym kwestiom wyszukiwarka może ustalić, na jakie zapytania powinna odpowiedzieć umieszczając wysoko w pozycjach Twoją stronę internetową

Wskaźnik ten stosowany jest przez giganta Google już od 2012 roku. Wprowadzono go w pierwszej wersji razem z Webmaster Central Blog, natomiast uaktualniono do drugiej w 2016 roku. Staje się coraz popularniejszy dzięki swojej niezwykłej skuteczności. Nie istnieją podobne systemy w innych wyszukiwarkach. 

Przy ocenie topical authority Google bierze pod uwagę Domain TrustRank (PageRank) oraz Topic TrustRank (Conversation Index), oparte wyłącznie na użytych słowach i kontekście użycia w obrębie konkretnej strony internetowej lub źródła. Sama ocena wykorzystywana jest do określania w ogólnym pojęciu jakości strony internetowej oraz treści na niej zamieszczonych dotyczących danego tematu. Zatem:

Im bardziej URL jest godny zaufania w danym temacie, tym wyższy wskaźnik topical authority osiągnie strona internetowa.

Jak zadbać o topical authority?

Źródło: www.unsplash.com


Dlaczego TA jest ważne na stronie internetowej?

Topical authority jest swego rodzaju odzwierciedleniem autorytetu danej strony internetowej według Google odnośnie do podejmowanego na niej tematu. Z jego pomocą określa się wartościowość prezentowanych przez nią treści w odniesieniu do innych witryn, również przedstawiających podobny zakres tematyczny. 

Całkowicie naturalnym zachowaniem jest to, że większym zaufaniem darzymy wypowiedzi specjalistów niż kompletnych laików lub osób początkujących w danej dziedzinie. Reasumując oznacza to, że topical authority to ogólnie pojęta wiedza, która opiera się na szerokim oraz głębokim rozumieniu wybranego tematu. 

Jaki wpływ ma topical authority na SEO?

Topical authority polega na umieszczaniu na swojej stronie internetowej wysokiej jakości tekstów, które mogą bezpośrednio odpowiedzieć na wszystkie możliwe pytania użytkowników związane z tym tematem. 

Dzięki temu potencjalny internauta szukający konkretnych informacji nawiązujących do zakresu contentu znajdującego się na Twojej witrynie może znaleźć wyczerpujące informacje dotyczące danych kwestii, przez co nie będzie szukał odpowiedzi u konkurencji. Treści umieszczane na stronie internetowej powinny odznaczać się dobrze dobranymi tytułami, nagłówkami oraz opisami meta

Należy także wziąć pod uwagę inne kwestie, takie jak ruch na stronie internetowej, trudność wybranego słowa kluczowego i pozostałe, również związane z analizą topical authority, jednak wykraczające poza nią i wiążące się jednocześnie z analizą SEO. Warto jednak pamiętać, że obecne topical authority Twojej strony internetowej nie zawsze jest kwestią, którą można zmierzyć z wysokim poziomem dokładności

Żaden specjalista SEO ani program przeznaczony do analizy nie określają TA w prosty sposób. Na ocenę składają się przeróżne czynniki, które po poddaniu odpowiednio długiej i szczegółowej analizie pozwalają wyciągnąć ostateczny wniosek i oszacować poziom TA Twojej witryny. 

Jakie aktualizacje miały wpływ na topical authority

Topical authority nie od zawsze jest takie samo. W czasie jego istnienia miały miejsce dwie główne aktualizacje – algorytmy Google. Wprowadzenie ich miało wpływ na content witryny oraz na odsunięcie uwagi twórców od niegdyś niezwykle wymaganych słów kluczowych. Zamiast nich poleca autorom tekstów skupienie się na naturalności tworzonych przez siebie treści, ich znaczeniu oraz kontekście. 

Algorytm Panda

Aktualizacja 4.0 wskazuje, że wszyscy twórcy powinni dbać o unikatowość contentu jednocześnie zwracając uwagę na to, czy na pewno będzie on ciekawy. Należy także przywiązywać uwagę do oznaczenia autora, długości treści (ok. 12 tys. zzs) oraz wartościowych linków, takich jak na przykład hiperłącza do profili w social mediach

Swego czasu algorytm ten wywołał spore przetasowania oraz spadki pozycji wielu stron internetowych. To działanie miało na celu przesiew wysokiej jakości treści od thin content. Algorytm Panda odrzuca treści, które już na pierwszy rzut oka mogą wydawać się mało wartościowe dla użytkownika. Po wykonaniu selekcji umieszcza wysokiej jakości content na pierwszych pozycjach, a na koniec zostawia krótkie oraz niewyczerpujące tematu strony internetowe. 

Algorytm Koliber

W przypadku algorytmu Koliber użytkownicy otrzymują podpowiedź, aby precyzyjnie dopasowywać tematy swoich stron internetowych lub blogów do ich faktycznej zawartości ze względu na rosnącą opłacalność tego działania

Nie wywołał on w Polsce takiego poruszenia jak w przypadku reszty świata, jednak wciąż wykazuje niemały wpływ na działanie pozycjonowania. Ma on na celu odsunięcie uwagi od osadzonych w dowolnych miejscach słów kluczowych na rzecz wartościowego oraz użytecznego tekstu. 

To głównie przez algorytm Koliber pozycjonerzy zmienili taktykę ze słów kluczowych na długie i wartościowe teksty oraz opisy produktów. Algorytm ten uchwytuje oraz rozumie tekst podstron umieszczające je na wysokich pozycjach wyszukiwania. 

W związku z obiema aktualizacjami algorytmu powstał właśnie topical authority, który odpowiada za daną pozycję strony internetowej w SERP-ach, nazywanych też inaczej organicznymi wynikami wyszukiwania. 

Jak tworzyć treści, aby posiadać duże TA?

Jak tworzyć treści o wysokim topical authortity?

Źródło: www.unsplash.com


Najważniejsze kwestie, o których muszą pamiętać osoby piszące teksty na strony, które walczą o wysokie TA, to:

  • dokładne i wyczerpujące omówienie tematyki danego tekstu;
  • uwzględnienie jego semantyki;
  • naturalne wyczerpanie tematu, czyli nienadużywanie słów kluczowych.

W tworzeniu tekstów odznaczających się tymi cechami warto skorzystać z pomocy ze strony specjalistycznych narzędzi SEO. Jednak należy pamiętać, że powinny one grać rolę jedynie sugestii, a nie głównego wyznacznika poziomu treści znajdujących się na Twojej stronie internetowej. 

LSI keywords 

Rozwinięcie tego skrótu to latent semantic indexing keywords. Są to semantyczne słowa kluczowe, które pozwalają na efektywne pozycjonowanie danych treści. Należy określić je pod względem tego, jaki content udostępniasz na swojej stronie internetowej. Następnie musisz wykorzystać je w takich częściach tekstu jak: 

  • nagłówki;
  • meta tiile oraz meta description;
  • treści (niewyboldowane i wyboldowane elementy tekstu);
  • anchory linków wewnętrznych;
  • alt tagi.

Dzięki połączeniu odpowiednich elementów LSI z naturalnym i wartościowym contentem Twoja strona internetowa będzie miała znacznie większą szansę na znalezienie się wysoko w wynikach wyszukiwania. 

Intencja użytkownika

Aby zwrócić uwagę czytelnika, należy bez wątpienia wyczerpać odpowiedni temat przy wcześniejszym określeniu potrzeb internautów odwiedzających konkretną stronę internetową. Warto więc wykonać odpowiedni research dotyczący osób odwiedzających danego bloga lub witrynę, a później określić ich potrzeby i kwestie, które ich zainteresują oraz zatrzymają

Evergreen content 

Pojęcie to oznacza umiejętność tworzenia tekstów „wiecznie żywych”, czyli takich, które są użyteczne i aktualne przez bardzo długi czas. Nie powinno się go jednak wykorzystywać do wszystkich treści pisanych dla zbudowania topical authority. Są one konieczne: 

  • jeżeli dane zagadnienie lub temat będzie ważny nawet do kilku miesięcy po dacie publikacji tekstu;
  • jeśli dane zagadnienie lub temat nie wymaga podawania dat z konkretnego okresu;
  • jeżeli tworzysz słownik pojęć z danej branży. 

Należy także pamiętać, aby stworzyć spis treści dla użytkownika. Dzięki niemu będzie mógł z łatwością przemieszczać się w obrębie tekstu, co znacznie uprzyjemni mu czytanie danego wpisu lub artykułu. Nie zapomnij również o nieustannych aktualizacjach oraz rozbudowywaniu konkretnych wpisów. Ma to doskonały wpływ na poprawę widoczności w SERPie

Czy warto tworzyć treści zgodnie z zasadami TA?

Odpowiedź na to pytanie brzmi: tak. Jest to konieczność, aby strona internetowa znalazła się na wysokiej pozycji w wyszukiwarce internetowej. W przeciwnym wypadku będzie ona rankowała znacznie gorzej, co spowoduje zmniejszenie się ilości wizyt stałych oraz nowych użytkowników na stronie, a co za tym idzie – spadek jej popularności. 

Dlaczego zatem warto korzystać z zasad określających topical authority? Dzięki niemu otrzymujesz możliwość przekazania wartościowej wiedzy swoim czytelnikom, możesz także znaleźć się na wyższej pozycji w wyszukiwaniu oraz przede wszystkim zatrzymasz użytkowników na swojej stronie na dłużej przez ilość obszernych treści

Jak robot Google określa temat badanego tekstu na danej stronie internetowej? 

Topical authority swój sukces oraz rozwój zawdzięcza w głównej mierze uczeniu maszynowemu wchodzącemu w zakres działania sztucznej inteligencji. Algorytmy potrafią już w tej chwili samodzielne analizować teksty oraz dopasowywać go do tematyki, jaką poruszają. Połączenia tematyczne, z którymi już radzi sobie AI, polegają na zestawianiu ze sobą obiektów oraz przydzieleniu ich do grup o podobnych kategoriach i zakresach contentu. 

Algorytmy są w stanie zauważyć, że w konkretnych tekstach pojawiają się takie same słowa, które wtedy stanowią dla maszyny klucze do skategoryzowania danych tekstów. W ten sposób AI radzi sobie z odnalezieniem kontekstu oraz semantyki, a co za tym idzie – semantycznych słów kluczowych danego zakresu tematycznego. 

Podsumowanie

Topical authority to metoda pozycjonowania stron internetowych, która bazuje głównie na przekazywaniu najbardziej wartościowego contentu dla użytkownika. Zgodnie z nią na Twojej stronie internetowej powinny znaleźć się jedynie wysokiej jakości, wyczerpujące temat i rozbudowane teksty, w których użytkownik znajdzie odpowiedź na każde swoje pytanie. 

Należy nieustannie aktualizować oraz rozbudowywać treść swojej strony oraz pamiętać o pewnych zasadach definiujących Twoje topical authority. Jeżeli chcesz stworzyć wysokiej jakości treści oraz umieścić swoją stronę internetową na najwyższych pozycjach wyszukiwania, to koniecznie zgłoś się do nas i sprawdź sam, jak #dostarczamyklientów!

Poprzedni wpis
Czym jest i jakie znaczenie ma meta tag?
Następny wpis
Czym jest evergreen content i jak go stworzyć?

    Krok 2 z 4

    Czy chcesz porozmawiać z nami na temat strategii marketingowej dla Twojego Biznesu?

    Możesz liczyć na nasze doświadczenie i wiedzę, dzięki którym zidentyfikujemy potencjalne obszary do poprawy i wskażemy konkretne działania, które pomogą Ci zrealizować Twoje cele. Konsultacja ma oczywiście darmowy i niezobowiązujący charakter.

    Krok 4 z 4

    Dziękujemy za wypełnienie formularza! Zabieramy się do jego analizy i skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h (chyba, że wypełniłeś formularz w weekend :) ).

    Krok 3 z 4

    Jakie cele chcesz osiągnąć (wielokrotny wybór):

    Krok 4 z 4

    Które usługi Cię interesują? (wielokrotny wybór)

    Ile wynosi Twój miesięczny budżet marketingowy?

    Zgoda na przetwarzanie danych (pole wymagane)

    This will close in 0 seconds