Marketing elektroniczny to taka dziedzina, o której praktycznie każdy coś wie. Mało kto jednak dysponuje systematycznym podejściem, nieograniczającym się do rzucania luźnych propozycji. Niejedna osoba, zapytana o sposób reklamowania swojego produktu w internecie, wskaże na Facebooka. Inny stwierdzi, że jednak nie, bo mimo dodatkowych płatności Facebook zmniejsza zasięgi. Kolejny zapytany dorzuci, że tak samo jest z Google Ads czy LinkedIn. Czasem taki przypadkowy wybór przynosi pozytywne skutki. Wówczas można o sobie powiedzieć, że „nam się udało”! Jeśli komuś innemu nie wyszło, to znaczy, że w którymś momencie się pomylił. Taki sposób działania ma jednak niewiele wspólnego z dobrze zaplanowanym marketingiem elektronicznym. Podejmując decyzje „na oślep” nie uda ci się ustalić, czy twój lejek sprzedażowy działa właściwie.

Przemyślane sposoby na zwiększenie ruchu na stronie

Zastosowanie dowolnego z wielu możliwych narzędzi marketingu elektronicznego przynosi korzyści, w tym zapewnia nowych klientów. Każdy medal ma jednak dwie strony – najpoważniejszym mankamentem korzystania z jednego kanału promocji w sieci jest ograniczona wydajność. Dopóki jesteś w stanie zrealizować swoje cele marketingowe w ten sposób, to świetnie! Wolisz jednak w perspektywie kolejnych lat rozwijać swój biznes zamiast stać w miejscu? To z pewnością będzie ci niezbędna więcej niż jedna metoda przyciągania zainteresowania użytkowników sieci! Marketing elektroniczny stwarza ku temu wiele mozliwości przed twoim przedsięwzięciem.

Spraw, aby twój lejek marketingowy był wydajniejszy

Włączenie do swoich działań promocyjnych dowolnego narzędzia marketingowego wymaga wkładu pieniężnego oraz wykwalifikowanych pracowników, którzy zajmą się jego obsługą. Co więcej, efektów dokonanej inwestycji nie zobaczysz od razu ani w zmianie pozycji twojego adresu w wyszukiwarce, adsach ani też w marketingu e-mailowym. Skuteczność każdego z tych działań jest ograniczona. Możliwe jest pozycjonowanie się na większą liczbę fraz, jednak na skutki przyjdzie poczekać. Nie stanowi problemu zwiększenie wydatków na adsy. Tak samo wdrożenie w stosunku do naszej bazy marketingu elektornicznego za pomocą poczty elektronicznej. Aby działanie to miało sens, trzeba nieustannie uzupełniać ją za pomocą nowych kontaktów. W przeciwnym razie te już posiadane będą reagować coraz słabiej. Ponadto, jeżeli zdecydujemy się tylko na jedno rozwiązanie, na własne życzenie rezygnujemy z możliwości porównania, czy inne nie byłoby w naszej sytuacji korzystniejsze.

Marketing elektroniczny – lepsza efektywność w sześciu krokach

Wyobraź sobie, że ogół działań, które podejmujesz w ramach marketingu elektronicznego, tworzą środowisko. Aby funkcjonowało jak najlepiej, powinno zwiększać skuteczność pozyskiwania nowych klientów. Jak poprawić w sześciu etapach?

Krok 1.: Wzrost ruchu na stronie

Aby ewentualny przyszły klient zainteresował się naszą ofertą, musi najpierw nas zauważyć. Marketing elektroniczny daje nam mnóstwo możliwości do wyboru: Instagram, fanpage na Facebooku, LinkedIn, landing page, sklep wirtualny, a nawet tradycyjny plik z ofertą w formacie .pdf. Google Analytics z kolei pozwoli nam śledzić, które z powyższych rozwiązań działa najlepiej. Z tą wiedzą jesteśmy w stanie zwiększyć efektywność podejmowanych działań. Kluczowe znaczenie ma dla nas informacja, w jaki sposób klient dotarł do naszej witryny. Dzięki temu wiemy, której ze ścieżek marketingu elektornicznego wiodących do naszego biznesu poświęcać najwięcej uwagi.

Krok 2.: Tworzenie leadów – Lead generation

Przy tworzeniu witryny internetowej musimy zwrócić uwagę na dwa zasadnicze aspekty. Musi być ona dostosowana wizualnie do typu usług, które świadczymy w ramach prowadzonego przez nas biznesu. Ponadto wygląd strony powinien być dopasowany do oczekiwań klientów. Jeśli promujemy się jako sprzedawca produktów w niskich cenach, to nie powinniśmy przesadzić ze splendorem w warstwie graficznej. Pierwszy rzut oka może wywołać u klienta przekonanie, że, wbrew deklaracjom, oferujemy drogie i luksusowe produkty, których nie poszukiwał. O sukcesie na tym polu świadczyć będzie odsetek internautów odwiedzających naszą witrynę, którzy decydują się na skorzystanie z oferty. Swoje szanse możemy zwiększyć uwzględniając również doświadczenia wyniesione z wcześniejszego etapu – w ten sposób możemy pozostawić konkurencję w tyle.

Krok 3.: Od pierwszego kontaktu do skorzystania z usług

Ten etap jest silnie powiązany z poprzednim. Związany jest z sytuacją, gdy osoba zainteresowana naszą ofertą przekazała nam swoje dane do kontaktu albo prośbę o udzielenie informacji. Ważny jest czas! Czym prędzej odpowiesz (choćby w czasie kilkunastu minut), tym skuteczniej wywołasz u klienta poczucie, że jesteś godny zaufania i troszczysz się o potrzeby nabywców. Dobrym rozwiązaniem jest zaoferowanie klientowi telekonferencji – wówczas możemy na bieżąco określić jego oczekiwania i dostosować do nich oferowany produkt. Istotne jest profesjonalne zorganizowanie spotkania. Należy nadać mu taki kształt, aby rozmówca mógł odnieść je do konkurencyjnych biznesów i samemu dostrzec, że nasze jest najdoskonalsze, choćby dlatego, że zastosowane narzędzia są najbardziej intuicyjne w obsłudze.

Krok 4.: Stan lejka sprzedażowego

Naturalnie oczekujemy od klienta tego, żeby po wybraniu interesujących go produktów sfinalizował zakup, czyli umieścił całe swoje zamówienie w koszyku, wypełnił formularz sprzedaży i zapłacił odpowiednią kwotę. Co w sytuacji, gdy użytkownik przerywa kupowanie na którymś z tych etapów

Najczęściej przyczyną jest to, że cały proces trwał za długo i w tym czasie zdążył zwątpić, czy naprawdę potrzebuje to, co zamierzał nabyć. W tej sytuacji, jeśli zostawił swój adres e-mail i wyraził zgodę na otrzymywanie informacji o promocjach (z ang. webpush, sprawdź, czy jest dostępny w twoim sklepie elektronicznym!), warto przesłać wiadomość przypominającą o niedokończonych zakupach np. ze zniżką na wybrany produkt. Aby zwiększyć szansę na to, że osoba przeglądająca naszą ofertę stanie się naszym klientem, informacje o produktach muszą być dobrze widoczne i zawierać wszystkie niezbędne informacje. Jeśli w celu ich wydobycia konieczne będzie sięganie do zakładek czy podstron, użytkownik prędko może stracić zainteresowanie. Jak pokazują nasze analizy, symplifikacja formularzy może nawet kilkukrotnie podnieść skuteczność.

Krok 5.: Aby klient został z nami na dłużej

Uwieńczone sukcesem jednorazowe zakupy to jeszcze nie koniec – teraz należy dołożyć starań, aby wyrobić w kliencie lojalność. To, jak dokładnie do tego doprowadzić, zależy m.in. od typu produktów znajdujących się w naszej ofercie. Jeśli zajmujemy się sprzedażą produktów kupowanych regularnie i w krótkich odstępach czasu, mogą wystarczyć dodatkowe zniżki na wybrane produkty czy system punktów zbieranych za każde zamówienie.

Bardziej problematyczne są sytuacje, w których nasza oferta obejmuje przedmioty nabywane stosunkowo rzadko czy też usługi świadczone przez dłuższy czas. Aby zachęcić klienta do częstszych niż np. raz do roku wizyt na naszej witrynie, warto rozważyć wprowadzenie dodatkowych usług, wzbogacenie oferty o akcesoria czy danie możliwości wykupienia abonamentu. W ten sposób klient może wydać na zakupy nawet trzykrotnie więcej niż miałoby to miejsce w mniej sprzyjających warunkach. Ważna jest też sfera psychiczna i emocjonalna. Należy przypominać klientowi o zaufaniu, którym nas obdarzył, a także przekonywać go, że pozostanie z nami na dłużej stanowiło właściwy wybór.

Krok 6.: Dosprzedaż/Cross-selling

Bardzo dobrze sprawdzającą się strategią marketingową jest tzw. cross-selling. Praktyka polega na pokazywaniu klientowi, który zdecydował się na zakup konkretnego produktu, innych, podobnych elementów naszej oferty, które mogą się okazać dla niego ciekawe. W formularzu służącym do składania zamówienia należy zadbać o to, aby po umieszczeniu danej rzeczy w koszyku pojawiła się informacja o innych produktach mających uzupełniający charakter. Zastosuj też możliwie szeroką gamę różnego rodzaju promocji. Wprowadź darmową wysyłkę od określonej kwoty i przypominaj klientowi, ile złotych brakuje mu do tej wartości. Afiszuj promocje polegające na dodaniu wybranego produktu gratis przy zakupie innych. Kluczem do sukcesu jest dopasowanie do profilu kupującego takich produktów, które rzeczywiście mogą go zainteresować, jak również zapewnienie promocjom unikalności. Gdy klient będzie wiedział, że dana zniżka dotyczy tylko tego konkretnego zamówienia, będzie miał większą motywację, aby z niej skorzystać.

Jeżeli nie prowadzisz sklepu internetowego, lecz sprzedajesz za pośrednictwem spotkań czy telefonicznie, to nie oznacza, że nie możesz stosować przemyślanej strategii marketingowej! Przede wszystkim zadbaj o to, aby w ciągu miesiąca lub dwóch od zakupu skontaktować się z nabywcą. Zapytaj o poziom zadowolenia z działania nabytego produktu. Dzięki temu możesz odnotować przyrost sprzedaży sięgający nawet 30%!

Reklama przez polecenie

Opinia zadowolonego klienta, który zachęci do skorzystania z oferty swoich znajomych, jest bezcenna w każdej dziedzinie biznesu. Choć ostateczna decyzja zależy od kupującego, to możemy mu nieco ułatwić jej podjęcie – wprowadzając np. dodatkowe punkty za polecenie nas komuś innemu. Wykorzystaj do tego właśnie marketing elektroniczny! Jeśli działasz w obszarze business-to-business, to mając wypracowaną więź z klientem po upływie miesiąca warto spróbować skontaktować się z nim z prośbą, czy mógłbyś przekazać mu wykaz dwudziestu przedsiębiorstwa, z którymi chciałbyś nawiązać kontakt (aby stworzyć ów wykaz, możesz wykorzystać chociażby LinkedIn). Zwróć się do niego z prośbą, aby spośród podanych zaznaczył te firmy, do których dysponuje kontaktem i ma możliwość go nam udostępnić. Gdy to się uda, udziel mu niezbędnych instrukcji. W miarę możliwości wesprzyj go w procesie prezentowania cię. Dobrym pomysłem jest przygotowanie szkicu wiadomości mailowej albo na LinkedIn, które mogą zostać przesłane do osób z twojego wykazu.

Marketing elektroniczny – zdrowe środowisko zapewniające wzrost

Skorzystanie z powyższych porad pozwoli ci tak dostosować marketing elektorniczny twojego biznesu do potrzeb potencjalnych klientów, aby nieustannie (i skutecznie) zabiegać o uwagę z ich strony. Nie poprzestawaj na skorzystaniu z jednego środka reklamy, konsekwentnie zastosuj wszystkich sześć wskazówek, aby środki przeznaczone na promocję zaprocentowały. Troska o dobry stan środowiska, które tworzy nasz marketing elektroniczny, umożliwia uzyskiwanie z prowadzonej działalności licznych profitów.

Poprzedni wpis
Jak uczynić twoją aplikację mobilną lepiej widoczną? Poznaj ASO aplikacji!
Następny wpis
Jak pojąć, co w głowie klienta piszczy?

    Krok 2 z 4

    Czy chcesz porozmawiać z nami na temat strategii marketingowej dla Twojego Biznesu?

    Możesz liczyć na nasze doświadczenie i wiedzę, dzięki którym zidentyfikujemy potencjalne obszary do poprawy i wskażemy konkretne działania, które pomogą Ci zrealizować Twoje cele. Konsultacja ma oczywiście darmowy i niezobowiązujący charakter.

    Krok 4 z 4

    Dziękujemy za wypełnienie formularza! Zabieramy się do jego analizy i skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h (chyba, że wypełniłeś formularz w weekend :) ).

    Krok 3 z 4

    Jakie cele chcesz osiągnąć (wielokrotny wybór):

    Krok 4 z 4

    Które usługi Cię interesują? (wielokrotny wybór)

    Ile wynosi Twój miesięczny budżet marketingowy?

    Zgoda na przetwarzanie danych (pole wymagane)

    This will close in 0 seconds