Spis treści

  • Co to jest pillar content?
    • Jakie są typy filarów treści?
    • Jaki jest związek z pillar content strategy?
  • Topic clusters, czyli klastry tematyczne
  • Jak stworzyć filarową strategię treści na swoim blogu?
    • Kim są Twoi odbiorcy?
    • Wybieraj swoje filary treści mądrze
    • Wykonaj badanie słów kluczowych
    • Twórz chwytliwe tytuły dla swojej pillar content strategy
    • Unikaj thin content
    • Regularnie aktualizuj zawartość swojej pillar content strategy
  • Kluczowe elementy dobrej filarowej strategii treści
  • Jakie korzyści płyną z zastosowania pillar content strategy i ich odpowiedniej strategii?
    • Wyższa aktywność w Google
    • Ruch złożony
    • Autorytet marki
  • Podsumowanie

Brak spójnej pillar content strategy odznacza się między innymi niespójnymi treściami znajdującymi się w obrębie strony internetowej. Jest to widoczne zarówno dla jej właściciela, jak i dla odbiorców. Aby temu zapobiec należy niezwłocznie wprowadzić tak zwaną strategię treści, która stanowi jeden z fundamentów dobrze zorganizowanej strony internetowej. Z tego artykułu dowiesz się, czym są filary treści, strategia filarów treści oraz inne niezbędne do ich wprowadzenia elementy. Zapraszamy do lektury! 

Co to jest pillar content?

Pillar content to, innymi słowy, przewodnik po treściach pierwszoplanowych dla Twojej firmy oraz jej odbiorców. Obszerna oraz dobrze zaprojektowana zawartość strony internetowej, która ma na celu odpowiedź na każde pytanie czytelnika oraz przekazanie całej niezbędnej wiedzy zarówno o Twojej firmie, jak i działaniach z nią związanych. Treści filarowe natomiast tworzone są wokół tematów, które mają na celu pokazanie potencjalnym klientom autorytet marki. Po stworzeniu „wiecznie zielonej” pod kątem SEO pillar content zapewnisz sobie podstawę do tworzenia oraz udostępniania bardziej niszowych i rozbudowanych treści, jakie zostaną stworzone przez Ciebie lub Twoich zleceniobiorców. 

W skrócie można stwierdzić, że treści filarowe stanowią swego rodzaju drzewo treści na Twoim blogu. Stworzenie jej oraz nawiązanie do wielu gałęzi działalności i poruszanych na stronie internetowej zakresów tematycznych sprawia, że wszystkie podtematy łączą się w jeden, który utrzymuje wydajność całego bloga na wysokim poziomie

Czym jest pillar content?
Źródło: www.pixabay.com

Jakie są typy filarów treści? 

Treści filaru można tworzyć w wielu formach, jak na przykład:

  • długie posty blogowe, 
  • e-booki,
  • strony landingowe, 
  • infografiki. 

Powyższe rodzaje możemy przydzielić także do dwóch głównych typów pillar content, czyli strona zasobów filaru oraz strona zawierająca 10-krotność filaru. 

Strona zasobów filaru to strona zawierająca dużą ilość różnorodnych linków wewnętrznych oraz zewnętrznych. Może wydawać się, że linki zewnętrzne wcale nie należą do najchętniej wykorzystywanych na witrynach, jednak jest to doskonały sposób na wejście w łaski Google. Wyszukiwarki obecnie doskonale rozpoznają oraz faworyzują linki zewnętrzne, dlatego, że działają one wzmacniająco na SEO, które natomiast dociera do Google. Dobry wskaźnik SEO sprawia, że dana strona internetowa nabiera autorytetu i może odpowiadać na wpisywane w wyszukiwarkę zapytania użytkowników. 

Strona zawierająca 10-krotność filaru to każda pojedyncza strona internetowa, która zawiera w sobie najbardziej dogłębne i idealnie odpowiadające na dany temat informacje. 10-krotność w jej nazwie oznacza 10 razy lepszy content, niż inni, którzy starają się pisać na dany temat na swojej stronie internetowej. Strategia tego typu pillar content obejmuje także wykorzystanie linków kotwicznych oraz podkategorii mających dobry wpływ na user experience (odbiór ze strony użytkownika). 

Warto jeszcze wspomnieć o najważniejszych cechach, jakimi powinny wyróżniać się strony filarowe: 

  • dokładnie i kompletne zasoby treści, 
  • cały tekst na jednej stronie,
  • linki dwukierunkowe,
  • prosta nawigacja do nich na stronie głównej,
  • długi okres aktualności (słów kluczowych, treści).

Jaki jest związek pillar conent pillar content strategy?

Pillar content strategy to kolejny proces po pozyskaniu treści filarowych. Jest to swego rodzaju system, w którym tworzony jest główny element treści merytorycznej znajdującej się na danej stronie internetowej, aby móc za jego pomocą dzielić się swoją wiedzą z odbiorcami. Planowany jest system dystrybucji, który ma na celu wykorzystanie fragmentów treści filaru, aby udostępniać własną twórczość w mediach społecznościowych, reklamach oraz innych źródłach. Są to inaczej treści podporowe, które możemy także znać pod nazwą mikrotreści.

Topic clusters, czyli klastry tematyczne

Klastry tematyczne oraz filarowe treści, czyli co musisz o nich wiedzieć?
Źródło: www.unsplash.com

Klastry tematyczne to najważniejsza część strategii treści filarowej. Ich zadaniem jest wzmocnienie zawartej na niej treści merytorycznej. Są to konkretne i szczegółowe posty blogowe, mające na celu odesłanie użytkownika do głównej strony filaru. Muszą one odnosić się do danych długoterminowych słów kluczowych, które wiążą się bezpośrednio z tematem oraz działaniem, jakie może odbywać się na Twojej stronie internetowej. 

Dzięki odpowiednio dobranym klastrom tematycznym Twoi użytkownicy mogą przeskakiwać wygodnie pomiędzy interesującymi ich postami w celu pozyskania większej ilości informacji na dany temat. Oprócz tego klastry tematyczne adresują kolejne wyszukiwania z Google i innych portali. Dzięki czemu umożliwiają stronom bardziej efektywne pozycjonowanie i dostarczanie lepszych odpowiedzi na zapytania internautów. Posiadają również bezpośredni wpływ na architekturę witryny. Z tego powodu adresy URL kierujące do kolejnych podstron są ze sobą połączone w zorganizowany sposób. To znacznie ułatwia nawigację po całej witrynie

Jak stworzyć filarową strategię treści na swoim blogu?

Poniżej przedstawiamy krótki poradnik, który z pewnością pomoże Ci w stworzeniu własnej strategii treści filarowych. 

Kim są Twoi odbiorcy? 

Pierwszym pytaniem, jakie powinieneś zadać sobie tworząc własną pillar content strategy jest to, dla kogo tworzysz swoje treści. Po zdobyciu grupy docelowej zastanów się, na jakie pytania mogą chcieć szukać odpowiedzi na swojej witrynie. Jeżeli Twoja strona internetowa znajdzie się na samym szczycie wyszukiwania po wpisaniu konkretnego problemu, jest dużo większe prawdopodobieństwo, że zdecydują się na jego wykorzystanie. 

Wybieraj swoje filary treści mądrze

Po zapoznaniu się ze swoimi czytelnikami należy podjąć decyzję co do tematów poruszanych na Twojej stronie internetowej. Nie będzie to trudnym zadaniem, ponieważ przebywając w branży masz świadomość tego, co sprawie ludziom problemy i czego chcą dowiedzieć się najwięcej. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzić z ilością filarów – dla małych i średnich firm jest to zazwyczaj od 3 do 5 oraz nigdy nie więcej niż 10. Dzięki temu strategia pozostaje skoncentrowana na tematach, które najprędzej zainteresują Twoich odbiorców. Cała biblioteka treści będzie w ten sposób szeroka, ale jednak spójna. 

Wykonaj badanie słów kluczowych

Kiedy już wybierzesz swoje filary treści powinieneś przeprowadzić skrupulatne badanie słów kluczowych, które pomoże Ci w określeniu, czego mogą dokładnie szukać Twoi czytelnicy. Dopasowując słowa kluczowe w treściach zamieszczanych na stronie internetowej pomogą Ci w dostaniu się do grona użytkowników faktycznie wyszukujących ich w Google. Zwiększy to także Twoją pozycję w wyszukiwaniu. O indeksowaniu strony internetowej w Google możesz dowiedzieć się więcej w jednym z naszych wpisów blogowych

Twórz chwytliwe tytuły dla swojej pillar content strategy

Pierwszą rzeczą, na jaką użytkownik zwraca uwagę są bez wątpienia tytuły danych wpisów. Pomaga im to w zdecydowaniu, czy chcą zobaczyć daną stronę internetową oraz jej zawartość, czy może pominąć na rzecz znalezienia bardziej ich interesującej. Warto w tytułach używać liczb lub pytań, a także pokazywać co czytelnik osiągnie po przeczytaniu wpisu. Słowa kluczowe też są niezwykle ważne, ale pamiętaj, że Google pokazuje tylko 50 lub 60 znaków tytułu dlatego postaraj się być maksymalnie zwięzłym. 

Unikaj thin content

Pamiętaj o kreatywności, oryginalności oraz przede wszystkim skuteczności swoich treści. Jeżeli nie wiesz, jakich treści należy unikać to koniecznie zajrzyj do naszego wpisu kompleksowo omawiającego problem thin content. Warto także postawić na swego rodzaju infografiki, które dodają stronie internetowej lepszego odbioru po stronie użytkownika. 

Regularnie aktualizuj zawartość swojej pillar content strategy

Każda branża ewoluuje, dlatego warto wraz z tą ewolucją zmieniać również treść filaru. Należy dbać o aktualność zasobów merytorycznych, a także odzwierciedlać najnowsze trendy w danej dziedzinie. Czynniki rankingowe Google, praktyki obejmujące dane kwestie oraz normy branżowe i zachowania odbiorców ulegają nieustannym zmianom, dlatego należy niezwłocznie je aktualizować do najbardziej adekwatnego w danym momencie stanu. 

Kluczowe elementy dobrej filarowej strategii treści

Jakie są kluczowe elementy pillar content?
Źródło: www.unsplash.com

Aby określić, czy dana pillar content strategy spełnia swoją rolę należy odpowiedzieć sobie na pewne pytania, a mianowicie czy: 

  1. Twoja pillar content strategy dociera do docelowej grupy użytkowników? 
  2. Rozwiązuje problemy i udziela szczegółowej odpowiedzi precyzyjnymi informacjami? 
  3. Szczegółowo omawia szeroki zakres konkretnych tematów? 

Strony filarowe nie są ograniczone ilością znaków. Ich celem jest odpowiedzenie wyczerpująco na dane zagadnienie, które wiąże się z tematyką danej strony internetowej. Dzięki odpowiednio przygotowanej strategii treści filarowych masz szansę na stworzenie pełnowymiarowej strony internetowej odpowiadającej na nurtujące konkretną grupę użytkowników pytania. 

Aby dodatkowo wypromować swoje treści warto wykonywać linkowanie wewnętrzne, polegające na łączeniu ze sobą podtematów i strony filarowej. Należy także zadbać o umiejętne promowanie swoich treści w sieci, co znacznie zwiększy ich wartość. Oczywiście nie może zabraknąć również śledzenia ruchu w sieci, a także współczynników konwersji, które stanowią niezwykle ważny element działań promujących. Nie możesz również zapomnieć o aktualizacjach oraz zmianach przeznaczenia udostępnianych treści zgodnie ze zmianami w środowisku, do którego zamierzasz dotrzeć ze swoją treścią merytoryczną. 

Jakie korzyści płyną z zastosowania pillar content strategy i ich odpowiedniej strategii? 

Przedstawiliśmy już czym jest pillar content i jego strategia, dlatego możemy przejść do kwestii przyjemniejszych. Stosując odpowiednią strategię możesz znacznie polepszyć prosperowanie swojej strony internetowej na wielu płaszczyznach. Niezależnie od tego, czy prowadzisz sklep internetowy, blog, czy innego rodzaju biznes w Internecie – to właśnie treści są tym, co prowadzi do Ciebie nowych użytkowników. W czym więc może pomóc odpowiednio przygotowana pillar content strategy

Wyższa aktywność w Google

Obecnie roboty Google to mądrzejsze niż kiedykolwiek maszyny, które już nie zwracają uwagi tylko i wyłącznie na słowa kluczowe. Ich zadaniem jest teraz znalezienie treści, które będą wartościowe dla użytkownika i odpowiedzą na zadane przez niego pytanie w wyczerpujący sposób. Dzięki temu każdy użytkownik ma szansę znaleźć informacje na temat danego zagadnienia wyłącznie poprzez wpisanie nurtującego go pytania. Gdy treść Twojego filaru będzie kompleksowa i dokładnie przemyślana, czyli zawierająca wszystkie niezbędne informacje na dany temat możesz oczekiwać, że uzyska najwyższą pozycję w rankingu Google. Sprawi to oczywiście, że zwiększy się także aktywność z wyszukiwarki, co utrzyma ją na początku rekordów. 

Ruch złożony

Treści niszowe oraz wiadomości są w przeciwieństwie do treści filarowych wiecznie czerwone. Filary pozostają na zawsze zielone, dzięki czemu ich okres ważności jest znacznie dłuższy niż typowych „aktualności” tracących na zainteresowaniu użytkownika po pojawieniu się nowej. Stosując odpowiednio przygotowaną strategię i same treści filarowe możesz mieć pewność, że będą one wpływały na zwiększenie generowania ruchu na Twojej stronie internetowej. Może to nastąpić zarówno przez klikalność w Google, jak i dalsze udostępnianie Twoich treści na portalach społecznościowych przez zainteresowanych czytelników.

Jakie korzyści płyną z pillar content?
Źródło: www.unsplash.com

Autorytet marki

Wykorzystując dobrze przemyślaną pillar content strategy na swojej witrynie wpływasz również na zbudowanie autorytetu swojej marki. Wybierając konkretne tematy, które interesują Twoich czytelników i dają odpowiedź na nurtujące ich kwestie zdecydowanie możesz zwiększyć ich zaufanie do swojej marki. Ludzie budują zaufanie do Twojej marki poprzez treści filarowe. Zaczynają proaktywnie szukać Twoich treści, gdy mają pytanie, o którym wiedzą, że prawdopodobnie odpowiedziałeś. Poskutkuje to oczywiście większą aktywnością ze strony użytkowników, a co za tym idzie – większymi zyskami z prowadzenia własnej strony internetowej i samej działalności. Filarowe treści zdobywają również zaufanie partnerów z branży. Dzięki temu możesz otrzymać więcej linków zwrotnych, czyli jeszcze więcej aktywności na Twojej stronie internetowej. 

Pillar content strategy – podsumowanie

Jak można się spodziewać, opracowywanie treści filarowych to zdecydowanie dłuższy proces niż samo udostępnianie postów na mediach społecznościowych. Jest to jednak jeden z najważniejszych elementów, jakie skłaniają klientów oraz czytelników do odwiedzania danej strony internetowej. Strategia dotycząca stron filarowych jest jednak bez wątpienia warta zachodu. Pomaga dłużej w rankingowaniu wybranych słów kluczowych oraz zwiększa wyniki optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarki Google. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o pillar content strategy lub innych związanych z marketingiem internetowym zagadnieniach to zgłoś się do nas i sprawdź sam, jak #dostarczamyklientów!

Poprzedni wpis
Indeksowanie strony w wyszukiwarce Google – co to takiego?
Następny wpis
Czym jest i jakie znaczenie ma meta tag?

    Krok 2 z 4

    Czy chcesz porozmawiać z nami na temat strategii marketingowej dla Twojego Biznesu?

    Możesz liczyć na nasze doświadczenie i wiedzę, dzięki którym zidentyfikujemy potencjalne obszary do poprawy i wskażemy konkretne działania, które pomogą Ci zrealizować Twoje cele. Konsultacja ma oczywiście darmowy i niezobowiązujący charakter.

    Krok 4 z 4

    Dziękujemy za wypełnienie formularza! Zabieramy się do jego analizy i skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h (chyba, że wypełniłeś formularz w weekend :) ).

    Krok 3 z 4

    Jakie cele chcesz osiągnąć (wielokrotny wybór):

    Krok 4 z 4

    Które usługi Cię interesują? (wielokrotny wybór)

    Ile wynosi Twój miesięczny budżet marketingowy?

    Zgoda na przetwarzanie danych (pole wymagane)

    This will close in 0 seconds