Spis treści

  • Meta tag – co to tak właściwie jest?
  • Rodzaje meta tagów
    • Meta title
    • Meta description
    • Meta keywords
  • Mniej popularne, jednak warte uwagi meta tagi
    • Meta robots
    • Alt tag
    • Meta viewport
  • Funkcje znaczników meta
  • Meta tag – dlaczego warto o nim pamiętać? 
  • Instrukcje dotyczące botów internetowych
    • Follow (meta robots follow)
    • Nofollow (meta robots no follow)
    • Index (meta robots follow)
    • Noindex (meta robots no follow)
  • Podsumowanie

Meta tag to jedna z najważniejszych kwestii dla osób zajmujących się pozycjonowaniem stron internetowych. Ich właściwe wykorzystanie ma pozytywny wpływ na wiele aspektów witryny. Pośród nich znajduje się właśnie pozycjonowanie, które oddziałuje bezpośrednio na odbiór Twojej strony internetowej wśród użytkowników. W tym wpisie przedstawimy czym są i na jakie rodzaje dzielą się meta tagi, a także przedstawimy ich konkretne zastosowania. Zapraszamy do lektury! 

Meta tag – co to tak właściwie jest? 

Są to specjalne znaczniki, których miejsce znajduje się w kodzie źródłowym strony (HTML). Dzięki nim możesz opisać w skrócie zawartość danej witryny, co ma znaczny wpływ na wiele aspektów dotyczących jej pozycjonowania w wyszukiwarce internetowej Aby dana strona internetowa osiągała jak najlepsze pozycje w wyszukiwarce Google warto jest przeprowadzić audyt SEO. Specjaliści po zapoznaniu się z jego wynikami podejmują szereg działa optymalizacyjnych dotyczących kodu strony. Jednym z najważniejszych jego elementów są bez wątpienia meta tagi. Znajdują się one w sekcji <head> strony internetowej, czyli inaczej w nagłówku. Ich głównym zadaniem jest wskazać robotom wyszukiwarki najważniejsze informacje dotyczące danej strony internetowej. Są wykorzystywane również przez przeglądarki internetowe oraz social media. Część z meta tagów widoczna jest w pośredni sposób dla użytkowników, jednak o istnieniu większości z nich potencjalny internauta może nie mieć żadnego pojęcia.  Meta tag, a przynajmniej niektóre z nich mają istotny wpływ na SEO. W związku z tym dzięki ich poprawnemu zastosowaniu może znacznie zwiększyć się widoczność danej strony internetowej w wyszukiwarkach. To z kolei oddziałuje pozytywnie na częstotliwość jej odwiedzania przez internautów.

Rodzaje meta tagów

Meta tag to ogólna nazwa dużej grupy tagów, które pojawiają się na każdej stronie internetowej. Należy pamiętać, że żaden pojedynczy meta tag nie wystarczy do odpowiedniego wypozycjonowania strony internetowej. Są to niezbędne elementy SEO, które połączone w logiczną i spójną całość pozwolą na pojawienie się Twojej witryny w jednym z pierwszych wyników wyszukiwania Google. 

Meta title

Jest to inaczej tytuł danej strony internetowej. Jego zadaniem jest poinformowanie robotów wyszukiwarki o tym, czego dotyczy dana witryna i jakie informacje można na niej znaleźć. Oczywiście należy również zaznaczyć, że wyszukiwarka Google czerpie informacje o danej stronie internetowej z całej jej zawartości, nie tylko z meta title.  Ten niezbędny element znajduje się w sekcji head. Jest jednym z nielicznych tagów, jakie są widoczne dla użytkownika. Może zobaczyć ją w formie tytułu strony w wynikach wyszukiwania Google lub po najechaniu kursorem myszy na kartę przeglądarki, w której otwarta jest dana witryna. Jest widoczny także w udostępnieniach np. w mediach społecznościowych.  Jak stworzyć dobry meta tittle? Musi on łączyć w sobie dwie funkcje, a mianowicie wspierać pozycjonowanie oraz stanowić odpowiednią wartość dla użytkownika. Koniecznie powinna pojawić się w nim fraza kluczowa, czyli meta keyword, o którym opowiemy w dalszej części wpisu. Warto pamiętać o umiarze – frazy kluczowe w tytule pisane po przecinku nie zachęcają już użytkowników do zajrzenia na daną stronę internetową. Obecnie warto postawić na połączenie nazwy marki, frazy kluczowej oraz kilku słów, które stworzą chwytliwy i zachęcający tytuł. Bezpieczną długością meta title obecnie jest około 50 znaków ze spacjami

Meta description

Meta description to opis strony internetowej, którego miejsce również znajduje się w sekcji head. Jest on widoczny dla użytkownika, ponieważ pojawia się bezpośrednio pod tytułem strony internetowej w wyszukiwarce Google.  Obecnie nie jest już niezbędnym elementem pozycjonowania strony, ponieważ Google dla znalezienia konkretnych informacji skanuje cały zakres treści znajdujący się w danej witrynie. W tym przypadku zamiast celowania w ilość fraz kluczowych polecamy skoncentrowanie się na skutecznym copywritingu, aby opis strony internetowej zachęcał użytkowników do zajrzenia na Twoją witrynę. Dodanie frazy kluczowej z umiarem w meta description ma pozytywny wpływ na SEO oraz user experience. Wyszukiwarka Google wyróżnia graficznie frazy, których oczekuje dany użytkownik. Sprawia to, że internauta od razu może dowiedzieć się, że na Twojej stronie internetowej znajdzie dokładnie to, czego szuka.  Opis meta może mieć maksymalnie około 150 znaków ze spacjami. Można oczywiście stworzyć dłuższe, jednak warto pamiętać, że niekoniecznie będzie ono wyświetlane w pełnej formie w wyszukiwarce. Z tego względu polecamy jednak ograniczyć swoje meta description do około 120 znaków

Meta keywords

Najbardziej popularny meta tag to oczywiście słowo kluczowe. Niegdyś stanowił nieodłączny element pozycjonowania strony, obecnie jednak nie jest określany jako „niezbędnik”. Stało się tak ze względu na zbyt częste nadużycia w nasycaniu treści frazami kluczowymi.  Meta keywords to słowa kluczowe, które przedstawiają istotny dla danej podstrony zakres informacji. Tagi te nie są widoczne na stronie tylko w kodzie. Niegdyś bardzo mocno definiowały tematyczne powiązania witryny, jednak obecnie, gdy roboty są zdolne do szczegółowej interpretacji treści słowa kluczowe mają jedynie niewielki wpływ na pozycjonowanie

Jakie są rodzaje meta tagów?

Źródło: www.unsplash.com


Mniej popularne, jednak warte uwagi meta tagi

Każdy wyżej wspomniany i opisany meta tag to jedynie niewielka część tej szerokiej kategorii. Istnieje również wiele innych, mniej znanych wśród użytkowników tagów pomagających w odpowiednim wypozycjonowaniu strony internetowej. 

Meta robots

Ten rodzaj meta tagów pozwala zarządzać indeksowaniem danej podstrony znajdującej się w obrębie Twojej strony internetowej. Nie jest bezpośrednio widoczny dla użytkownika. W swojej budowie zazwyczaj zawiera kilka parametrów, które mają na celu przekazanie Google instrukcji związanych z dodaniem danej strony do indeksu Google. Parametry dzielą się na kilka kategorii, które opiszemy w dalszej części wpisu. 

Alt tag

Alt tag to znacznik HTML, którego zadaniem jest opisanie zawartości obrazu. Umieszczony w tagu tekst ma odzwierciedlać zawartość danego zdjęcia lub grafiki. Warto pamiętać, aby umieścić w nim również słowo kluczowe, na które dana fotografia powinna zostać wypozycjonowana.

Korzystają z niego roboty pozycjonujące, którym dzięki umieszczeniu informacji o zawartości obrazu jest łatwiej odczytać jego kontekst oraz to, co się na niej znajduje. Alt tag pomaga właścicielom czytników lub przeglądarkom blokującym wyświetlanie obrazów. Drugą grupą osób korzystającą z atrybutów alt są osoby niedowidzące, które nie są w stanie zobaczyć grafiki. W zamian mogą dowiedzieć się o jej zawartości właśnie z pomocą alt tag

Meta viewport

Jest to tag niezbędny do uzyskania responsywności strony internetowej. Znajduje się on w sekcji head dokumentu HTML. Przekazuje on informacje do przeglądarki dotyczące sposobu, w jaki ma zostać ona wyświetlona na urządzeniach mobilnych. To niezwykle ważny element podczas budowania autorytetu witryny, którą będzie można zobaczyć w specyficzny sposób zarówno na komputerze, jak i tablecie czy telefonie. Pozwala on ustawić opcje skalowania strony internetowej oraz jej domyślne przybliżenie na urządzeniach mobilnych. 

Funkcje znaczników meta

Funkcjami elementów meta jest przekazywanie dodatkowych informacji dotyczących danej witryny internetowej do wyszukiwarki lub przeglądarki. Dzięki nim analiza plików HTML zostaje znacznie ułatwiona oraz pozwala na utrzymanie zawartości konkretnego pliku w jego nienaruszonej formie. Meta tag posiada niemal w każdym przypadku taką samą strukturę. 

Na początku element meta tag jest definiowany, po czym przypisywana jest mu konkretna treść. Formuła zgodna jest z następującą strukturą: 

<meta name=”Name of element” content=”assigned index”/>

Niegdyś metadane odgrywały niezwykle ważną rolę w optymalizacji wyników wyszukiwania, jednak obecnie ich wpływ na rankingi pozycji znacznie zmalał. Pomimo tego, zaleca się pamiętanie o nich podczas pozycjonowania. Właściciele stron internetowych powinni przechowywać te informacje w nagłówkach HTML oraz zapisywać szczegółowe metadane. Ich istotność dla dużych wyszukiwarek internetowych mogła z biegiem czasu stać się niewielka, jednak są one wciąż ważne dla silników metasearch i lokalnych skryptów wyszukiwania. 

Meta tag – dlaczego warto o nim pamiętać? 

Każdy meta tag jest ważny z dwóch powodów. Pierwszym z nich jest wpływ na pozycję danej podstrony w wyszukiwarce, natomiast drugim jest generowanie treści wyników wyszukiwania. Są to dwa, niezwykle istotne elementy dla pozyskania ruchu na stronie internetowej, co ma bezpośredni wpływ na sprzedaż.

Kluczowym elementem w tym zadaniu jest znacznik meta title, który ma odpowiadać na wyświetlanie treści linku. Warto, aby zawierał on główne frazy kluczowe, na które pozycjonujesz swoją stronę oraz zachęcać do zajrzenia na nią. Należy pamiętać, że sprzedażowe CTA (ang. call to action) może już na tym etapie znacznie wpłynąć na liczbę wejść oraz zwiększyć liczbę zapytań.

Doskonałym sposobem na szybkie zmiany meta tags jest posiadanie wtyczki ułatwiającej zarządzanie stroną internetową. W przypadku WordPress polecamy szczególnie YoastSEO oraz All in One SEO, gdzie możesz szybko i bezproblemowo zmienić swoje meta tagi na bardziej aktualne w danym okresie czasu. 

Jednymi z meta tagów, jakie można pominąć w trakcie optymalizacji są tagi meta author oraz meta copyright. Aktualnie używanie ich nie ma większego sensu, ponieważ Google nie pokazuje już fotografii w wynikach wyszukiwania, jak to miało miejsce podczas istnienia sieci społecznościowej Google+. 

Instrukcje dotyczące botów internetowych

Meta tagi i ich znaczenie dla SEO

Źródło: www.unsplash.com


Do głównych funkcji, jakie posiada każdy meta tag należy przede wszystkim przekazywanie instrukcji na temat indeksowania robotom indeksującym danych wyszukiwarek. Są one definiowane na poziomie strony internetowej przez metadane, które skierowane są bezpośrednio do robotów. Można wyróżnić kilka typów takich tagów. Wykorzystuje się je między innymi do określania, czy dana witryna ma zostać dodana do indeksu wyszukiwarki, a co za tym idzie – czy będzie dostępna w wynikach wyszukiwania w Internecie. Określają także, czy robot indeksujący ma ignorować, czy może śledzić linki wychodzące. 

Follow (meta robots follow)

Domyślnie roboty indeksujące śledzą wszystkie wychodzące linki HTML, jednak w przypadku potrzeby można nakierować je do przejścia na inne podstrony za pomocą metadanych:

<meta name=”robots” content=”follow”/>

Jest to zazwyczaj zbędne działanie, ponieważ roboty indeksujące automatycznie śledzą hiperłącza. Nie robią tego jedynie w przypadkach, kiedy napotkają inne, zabraniające im tego reguły. 

Nofollow (meta robots no follow)

Wykorzystuje się w celu zabronienia robotom śledzenia konkretnych hiperłączy lub linków innych domen. Wygląda on następująco:

<meta name=”robots” content=”nofollow”/>

Korzystając z tego meta tagu roboty traktują stronę internetową tak, jakby nie istniały na niej żadne hiperłącza.

Index (meta robots follow)

W celu umożliwienia indeksującemu robotowi zaindeksowanie danej witryny HTML należy użyć danego tagu meta:

<meta name=”robots” content=”follow”/>

Nie ma na szczęście potrzeby dodawania tego polecenia ręcznie, ponieważ roboty indeksujące sieć działają domyślnie. 

Noindex (meta robots noindex)

Aby uniknąć pojawienia się strony HTML w indeksie wyszukiwarki należy wyraźnie nakreślić to w nagłówku strony. Wykorzystuje się do tego polecenie: 

<meta name=”robots” content=”noindex”/>

Wartość „robots” oznacza wszystkie typy robotów indeksujących. Jeżeli jednak chcesz uniknąć indeksowania tylko ze strony określonych botów, to przy atrybucie „name” wpisz nazwę konkretnych robotów indeksujących. 

 

Index / noindex oraz follow / nofollow można stosować razem lub oddzielnie. Przykładowo, wykorzystując regułę index oraz nofollow Twoja strona internetowa zostanie zapisana w indeksie wyszukiwarki jednocześnie nie pozwalając botom na śledzenie znajdujących się na niej hiperłączy oraz linków wychodzących. 

Podsumowanie

Meta tag to nieodłączna część każdej strony internetowej, która ma znaczny wpływ na jej różne aspekty. Dzięki nim nie tylko możesz sprawić, że roboty indeksujące będą działały w konkretny sposób, ale także wpłynąć na pośredni odbiór user experience Twojej strony internetowej. Jeżeli zatem chcesz dowiedzieć się, do czego służą i jak stosować konkretne meta tagi to koniecznie zgłoś się do nas i sprawdź sam, jak #dostarczamyklientów!

Poprzedni wpis
Czym jest pillar content strategy i dlaczego warto ją stosować?
Następny wpis
Co musisz wiedzieć o topical authority i dlaczego?

    Krok 2 z 4

    Czy chcesz porozmawiać z nami na temat strategii marketingowej dla Twojego Biznesu?

    Możesz liczyć na nasze doświadczenie i wiedzę, dzięki którym zidentyfikujemy potencjalne obszary do poprawy i wskażemy konkretne działania, które pomogą Ci zrealizować Twoje cele. Konsultacja ma oczywiście darmowy i niezobowiązujący charakter.

    Krok 4 z 4

    Dziękujemy za wypełnienie formularza! Zabieramy się do jego analizy i skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h (chyba, że wypełniłeś formularz w weekend :) ).

    Krok 3 z 4

    Jakie cele chcesz osiągnąć (wielokrotny wybór):

    Krok 4 z 4

    Które usługi Cię interesują? (wielokrotny wybór)

    Ile wynosi Twój miesięczny budżet marketingowy?

    Zgoda na przetwarzanie danych (pole wymagane)

    This will close in 0 seconds