Jak zastosować lean marketing do drastycznego zwiększenia skuteczności Twoich działań marketingowych i za pomocą drobnej zmiany osiągnąć lepszy efekt?

Lean marketing to jeden z gorętszych trendów we współczesnym marketingu – w tym artykule omówimy najważniejsze założenia „odchudzających” działań, które paradoksalnie przełożą się na wyższą skuteczność strategii reklamowych podejmowanych przez Twoją firmę.

Historia terminu Lean Marketing

Termin lean marketing spopularyzowany został przez książkę „The Lean Startup” napisaną przez Erica Riesa. Mimo, iż hasło lean jest popularne w nauce o zarządzaniu, to dotychczas kojarzone było głównie w kontekście lean manufacturingu i sprowadzało się do redukcji odpadów w procesie produkcyjnym, lub lean managementu, gdzie oznaczało „skrócenie” procesów decyzyjnych poprzez np. zmianę organizacji z formy szczupłej (wieloszczeblowej, zbiurokratyzowanej) w płaską (o małej liczbie szczebli i niewielkim dystansie kierownictwa względem załogi).

Znaczenie lean marketingu

W założeniu twórców koncepcji  lean marketing oznacza docieranie do klienta możliwie niskim kosztem, bez angażowania „drogich” mediów, a więc nowoczesnymi kanałami, np. mediów społecznościowych. W najprostszym ujęciu lean marketing będzie poddaniem analizie tego, na czym tak naprawdę zależy naszemu odbiorcy, i oczyszczenie całego procesu komunikacji z nim z marnotrawstwa czasu i pieniędzy, co sprowadza się do rezygnacji z działań nie przynoszących wartości docelowemu klientowi

Używanym przez wielu hasłem w prosty sposób wyrażającym ideę leanu jest KISS, czyli keep it simple, stupid. Należy pamiętać, aby kreatywność w tworzeniu strategii marketingowych nie przesłoniła pragmatyzmu oraz spojrzenia na cały proces oczami klienta.

Lean marketing jest najbardziej popularny w start-upach, gdzie stosowanie niskokosztowych rozwiązań marketingowych często stanowi konieczność wynikającą z niewielkich zasobów finansowych. Jak jednak pokazuje praktyka – „odchudzony” marketing sprawdza się w większości małych i średnich przedsiębiorstw, ponieważ pozwala wydać ograniczone nakłady marketingowe na działania umożliwiające zwiększenie skuteczności pozyskiwania potencjalnych klientów.

Cykl lean marketingu

Cykl lean marketingu

Jak widzisz, zaplanowanie skutecznej kampanii marketingowej w szczupły sposób jest poprzedzone postawieniem konkretnego celu organizacyjnego. Najlepiej sprawdzić go z pomocą reguły SMART, aby sprawdzić, czy został sformułowany w sposób, który pozwoli na jego efektywne realizowanie.

Następnie, w fazie pomysłu, warto spróbować jednej z metod grupowego generowania pomysłów, takich jak burza mózgów czy technika 635.

Później przechodzimy do iteracyjnego procesu tworzenia, testowania i poprawiania przyjętych rozwiązań. Jak to jednak wygląda w praktyce?

Lean marketing w praktyce

Działania w ramach „szczupłego marketingu” rozpoczynają się w sposób analogiczny do zwykłych działań marketingowych. Niezbędne okazuje się dokonanie segmentacji rynku oraz określenie grupy docelowej dla naszego produktu. Pamiętaj,  aby koniecznie uwzględnić w tym procesie czynniki takie jak:

  • aspekty psychograficzne – np. wzorce zakupowe, mody, skojarzenia z produktem;
  • kontekst geograficzny – np. miejsce zamieszkania, liczba ludności na danym terenie;
  • czynniki społeczne i demograficzne – np. płeć, dochód, wykształcenie;
  • ograniczenia budżetowe – limity finansowe jakie określamy na kampanię.
Następnie przy wskazanych kryteriach grupy docelowej zaprojektuj swoje działania marketingowe pamiętając o głównych założeniach działania w sposób lean, czyli:
  • Dostarczaj mniej, ale częściej i szybciej – czerpiesz z tego podejścia same korzyści – członkowie projektu nie są przytłoczeni nadmierną ilością poleceń, ponadto ze względu na iteracyjny charakter pracy częściej masz możliwość wprowadzania zmian i usprawnień do opracowywanych rozwiązań, wreszcie – poprzez częstsze wydawanie poleceń wymagających mniejszego wysiłku uczestnicy projektu regularnie widzą efekty swojej pracy, co pozytywnie wpływa na ich motywację;
  • Planuj częste spotkania statusowe – 15 minut z reguły wystarczy, by zespół nabrał przeświadczenia, że każdy wie, co ma do zrobienia w ciągu dnia. Co więcej, wątpliwości i wyzwania, z którymi mogliby sobie nie poradzić, zostają rozwiązane zanim przerodzą się w prawdziwy problem;
  • Pozostań skupionym – w koncepcji lean nie ma miejsca na multitasking. Badania wskazują, że z reguły obniża on produktywność. Skoro celem „odchudzonego marketingu” jest ciągła poprawa, członkowie zespołów nie mogą pracować nad wieloma rzeczami jednocześnie!;
  • Nie polegaj ślepo na planachlean bazuje na elastyczności, gotowości do bieżącego dostosowywania się do zmieniających okoliczności i posiadanych środków.

Pamiętaj jednak, że strategia reklamowa stworzona w duchu lean marketingu musi składać się z pięciu kluczowych elementów. Są to:

  • persony – dokonaj precyzyjnej identyfikacji typów klientów, z którymi będziesz wchodzić w interakcje, pozwoli to zaoszczędzić czas, który inaczej straciłbyś na docieraniu do niezainteresowanych konsumentów;
  • proces marketingowy – pamiętaj o regularnym analizowaniu wyników już wdrożonych rozwiązań oraz o konieczności ich ciągłego usprawniania i ulepszania;
  • pomiary – zawsze korzystaj z przynajmniej jednej aplikacji lub strony internetowej umożliwiającej prowadzenie analityki i pomiarów zachowań i interakcji, w które wchodzisz ze swoimi klientami;
  • narzędzia – korzystaj z rozwiązań technologicznych, które automatyzują twoje procesy marketingowe i sprawdzą jakość treści na stronie internetowej;
  • regularnie weryfikuj postępy – pamiętaj, twoim celem nie powinno być stworzenie idealnego rozwiązania od razu, ale wejście na ścieżkę małych, regularnych usprawnień, które w czasie krótszym niż ci się wydaje pozwolą osiągnąć perfekcyjność.

1% improvement everyday

Pamiętaj, że w marketingu nawet małe zmiany robią różnicę. Znasz zasadę jednego procenta? Pomyśl – jeśli wprowadzisz w swojej firmie zmiany, które pozwolą na jednoprocentową poprawę w ciągu każdego dnia. Zgadnij, o ile zwiększysz efektywność swoich działań po roku? Ponad 37 razy! Pamiętaj jednak, że zasada działa też w drugą stronę: jeśli twoje procesy będą pogarszały się o 1% każdego dnia, to po roku twoja efektywność będzie ponad 30-krotnie niższa niż w chwili początkowej. Brzmi zaskakująco? Matematyka nie kłamie:

0,99365 = 0,03
1,01365 = 37,78

Jeśli chcesz odchudzić swój marketing, by finansować wyłącznie te działania, które pozwalają najskuteczniej dążyć do stawianych przez siebie celów biznesowych – zgłoś się do nas. Gwarantujemy, że po przeanalizowaniu twojej strategii marketingowej wskażemy tobie obszary, które można jeszcze poprawić. Następnie wdrożymy działania, dzięki którym twoja firma pozyska więcej zapytań ofertowych czy też podniesie sprzedaż produktów.

Skontaktuj się z nami i sprawdź, że naprawdę #DostarczamyKlientów!

Menu