Spis treści

  • Co to jest proces indeksowania?
    • Na czym polega indeksowanie strony w Google i jak je sprawdzić?
    • Samodzielne indeksowanie strony internetowej
      • Jak wygenerować mapę witryny?
  • Znaczenie indeksowania strony internetowej dla SEO
  • Na co zwracają uwagę roboty Google?
    • Tytuł
    • Zawartość strony (treści)
    • Poprawny kod, titledescription
    • Obrazki oraz atrybuty alt
      • Linkowanie wewnętrzne
  • Jak sprawdzić indeksowanie strony w Google?
  • Podsumowanie

Wyszukiwarka Google należy do głównych źródeł, z których pochodzi ruch odbywający się na stronach internetowych. Niemniej jednak, aby pojawiły się one w wynikach wyszukiwania, należy wcześniej je zaindeksować. Polega to na dodaniu witryny do Google – to proste działanie, które można wykonać samodzielnie lub poczekać, ponieważ boty Google zaindeksują stronę internetową samodzielnie około kilkadziesiąt godzin po udostępnieniu jej w sieci. Sprawdź dokładnie, czym jest indeksowanie i jak oddziałuje na popularność Twojej witryny!

Czym jest proces indeksowania?

Co to jest proces indeksowania Google?
Źródło: www.unsplash.com

Indeksowanie strony internetowej można nazwać systemową analizą plików, które dostępne są w formacie PDF bądź HTML przez narzędzia zaprogramowane do prześwietlania wszystkich elementów na stronie. Proces indeksacji jest zależny od używanego metatagu – inaczej znacznika meta, dzięki któremu możliwe jest ustalenie tytułu, zadeklarowanie słów kluczowych oraz opis treści. Oznacza to, że w głównej mierze dotyczy on treści, pod które zostanie przypisana dana strona. Wyróżniamy dwa rodzaje metatagów:

  • Index

W przypadku wykorzystania tego metatagu GoogleBot odwiedzi stronę internetową, odczyta kod źródłowy, po czym zaindeksuje witrynę.

  • Noindex

Jego użycie oznacza, że strona nie zostanie dodana do indeksu wyszukiwania.

Korzystając z wyszukiwarki należy korzystać z metatagu Index, pozwalającego na umieszczenie strony w przeszukiwanych zasobach Google.

Na czym polega indeksowanie strony w Google i jak je sprawdzić?

Kolejne statystyki od 2020 roku wskazują, że ponad 90% stron internetowych korzysta z usług Google. Jest to największa wyszukiwarka, która znacznie zwiększa ilość internautów zauważających Twoją witrynę w wynikach. Według Google indeksowanie strony internetowej można podzielić na trzy etapy.

Źródło: www.unsplash.com

Pierwszy etap polega na szczegółowym przeskanowaniu witryny. Roboty Google nieustannie szukają nowych adresów do crawlowania.  Odbywa się to za pomocą site maps, czyli pliku w formacie HTML lub XML, gdzie znajduje się zbiór linków do stron oraz podstron znajdujących się w obrębie jednej i tej samej witryny. Kiedy system wykryje nowy adres URL, skanuje jego zawartość – content – oraz strukturę kodu.


Drugim etapem jest już samo indeksowanie strony internetowej. Po zlokalizowaniu oraz dokładnym przeskanowaniu witryny i jej zawartości roboty przydzielają ją do konkretnego adresu pod kątem elementów znajdujących się na stronie.

Najważniejszym elementem, który decyduje o kategoryzacji witryny, jest tekst. Obrazy, filmy i inne typy zawartości także są odczytywane, jednak nie aż tak efektywnie. Należy więc zadbać o wysoką jakość tekstów, omijać thin content oraz korzystać z krótkich i zrozumiałych tytułów oraz nagłówków opisujących zawartość danej strony internetowej.

Ostatni etap to pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwarki. Kiedy użytkownik wpisze w wyszukiwanie interesująca go frazę kluczową, w pierwszej kolejności pojawią się witryny, które charakteryzują się najwyższej jakości zawartością w kontekście danej frazy. Google boty mierzą jakość strony za pomocą wcześniejszej analizy oraz indeksowania, jednak brane są także pod uwagę takie czynniki jak:

  • częstotliwość aktualizowania treści;
  • ilość fraz kluczowych (optymalnie dla ilości tekstu);
  • responsywność strony internetowej.

Wyszukiwarka Google bierze również pod uwagę lokalizację internauty oraz język, w jakim została wpisana fraza kluczowa. Indeksowanie Google to proces całkowicie automatyczny, na który składa się ogromna ilość czynników.

Samodzielne indeksowanie strony internetowej

Roboty Google znajdują Twoją stronę internetową w czasie do kilkunastu dni, jednak w skrajnych przypadkach może to zająć nawet kilka miesięcy. Jeżeli zatem nie chcesz czekać na automatyczną odpowiedź Google, możesz zająć się indeksowaniem na własną rękę.

Najprostszą techniką jest wykorzystanie narzędzia Google Search Console, które oferuje administratorom stron internetowych narzędzia, rozwiązania oraz funkcje niezbędne do zarządzania witryną, jej optymalizacją oraz wydajnością. Można w nim samodzielnie dodać stronę do indeksowania po zalogowaniu się do panelu.

Należy wyłącznie sprawdzić dostępność danego adresu w Google, po czym pojawi się informacja o jego niedyspozycyjności i możliwość zlecenia indeksowania. W tym momencie algorytm zajmie się samodzielnie przeanalizowaniem Twojej strony internetowej oraz dodaniem go do wyszukiwarki Google.

Ta technika jest idealna dla pojedynczego adresu URL, jednak manualne wprowadzanie każdej podstrony lub artykułu do GSC może stać się niezwykle nużące i zniechęcać z powodu ilości poświęconego na to czasu. Jeżeli zatem chcesz samodzielnie przeskanować całą witrynę, należy użyć do tego mapy witryny, będącej najczęściej plikiem w formacie HTML lub XML, w którym znajdują się wszystkie podstrony związane z konkretną witryną. 

Jak wygenerować mapę witryny?

Jak wygenerować mapę witryny do indeksowania strony internetowej?
Źródło: www.pixabay.com

Do generowania mapy należy wykorzystać specjalne wtyczki bądź programy. Najpopularniejszym systemem zarządzania treścią jest bez wątpienia WordPress, dlatego postaramy się na jego przykładzie przybliżyć proces pozyskiwania mapy.

Aby pozyskać site map należy zainstalować darmową wtyczkę YoastSEO. Kolejnym krokiem po tym, kiedy mapa zostanie już przygotowana, jest wejście w interfejs użytkownika w Google Search Console i wybranie z menu opcji „Mapa witryny”. Następnie należy wkleić link, który powinien wyglądać tak:

www.nazwastronyinternetowej.com/sitemap.xml

Kiedy mapa zostanie zaakceptowana, należy wyłącznie czekać. Roboty Google zaindeksują oraz dodadzą do wyszukiwarki Twoją stronę internetową przy pierwszej okazji. Proces może przebiec automatycznie, jednak ręczne dodanie strony do indeksu Google nie zajmuje wiele czasu oraz możesz mieć dzięki niemu pewność, że przebiegnie pomyślnie i znacznie szybciej niż oczekiwanie na boty giganta z Doliny Krzemowej.

Znaczenie indeksowania strony internetowej dla SEO

Indeksowanie strony internetowej nie wpływa jednak znacząco na jej poziomowanie. Kiedy boty Google wpiszą Twoją witrynę w indeks, należy także zadbać o odpowiednie SEO (Search Engine Optimization). Bez tego Twoja strona może znaleźć się zarówno na początkowych, jak i ostatnich pozycjach w wyszukiwaniu. Aby osiągnąć wysoką pozycję w pierwszej dziesiątce stron wyświetlanych po wpisaniu konkretnej frazy, należy zadbać o takie kwestie jak:

  • optymalizacja techniczna witryny;
  • wartościowe linki;
  • UX (User Experience);
  • odpowiednie słowa kluczowe;
  • wartościowe i skuteczne treści.

Są to główne elementy mające pozytywny wpływ na wysokość strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google. Dlaczego? Dowiesz się tego poniżej.

Na co zwracają uwagę roboty Google?

Roboty Google można podzielić na dwa rodzaje. Jeden z nich, o nazwie GoogleBot Desktop, przystosowany jest do symulowania ruchów użytkownika na komputerze, natomiast drugi, GoogleBot Mobile, wykonuje podobne czynności, jednak na stronach w wersji mobilnej. Każda witryna internetowa indeksowana przez GoogleBots zostanie prawdopodobnie sprawdzona przez oba typy.

Jak działają roboty Google?
Źródło: www.unsplash.com

Jeżeli chcesz, aby Twoja strona pojawiała się w wyszukiwarce jako odpowiedź na wpisane przez użytkownika pytanie lub frazy, musisz zadbać o wiele elementów. Warto pamiętać, że ma to pozytywny wpływ nie tylko na wyszukiwanie, ale także na odbiór strony przez internautę.

Roboty giganta z Doliny Krzemowej przeszukując witrynę dopasowują ją do konkretnych fraz, kategorii oraz wątków, z jakimi strona ma związek, bazując przy tym na wcześniejszej analizie. Do głównych elementów, na jakie należy zwrócić uwagę tworząc i optymalizując stronę, należą przede wszystkim wymienione poniżej.

Tytuł

Jako najważniejszy element tytułu określa się pierwsze 65 znaków. Warto ująć tam słowa kluczowe nawiązujące do sfery działania witryny, jednak należy je jednocześnie delikatnie rozwinąć. Powinno się także zadbać o unikalność podstron oraz ich nazw. Dzięki temu znacznie zmniejszy się prawdopodobieństwo, że roboty odczytają stronę jako duplikat lub powielenie jej zawartości z innej witryny.

Zawartość strony (treści)

Zaraz obok tytułu stoją treści, jakie zostały zamieszczone na stronie internetowej. W tekstach warto zawierać słowa klucze, które później mają ogromny wpływ na indeksowanie strony internetowej przez Google. Na ich podstawie roboty przypisują witrynę do konkretnej bazy.

Należy także zadbać o jakość tekstów dodawanych na stronę internetową. W Zyskownych oferujemy pakiet SEO zawierający wysokiej jakości teksty blogowe, które skutecznie podniosą zauważalność Twojej witryny, oraz wiele więcej usług wpływających znacznie na Twoją widoczność w Internecie.

Poprawny kod, title description

Przy prowadzeniu strony internetowej należy nieustannie dbać o jej poprawność. Drobne błędy mogą znacznie wpłynąć nie tylko na jej indeksowanie, ale także na negatywny odbiór ze strony klienta.

Obrazki oraz atrybuty alt

Roboty przeglądając strony internetowe nie wiedzą, co znajduje się na danym obrazie. Aby odczytać jego zawartość, wykorzystują atrybuty alt, które powinny w krótki sposób opisać jego treść. Dzięki temu przypisują go do odpowiedniej kategorii.

Linkowanie wewnętrzne

Oczywiście same treści to nie wszystko. Roboty Google zauważają linki, które umieszczone są w różnych miejscach naszej strony i kierują do kolejnych jej podstron. Ma to również wpływ na sitemap, która znacznie przyspiesza indeksowanie całej witryny.

Jak sprawdzić indeksowanie strony w Google?

Indeksowanie strony internetowej przeprowadza się na dwa sposoby, jednak warto zawsze sprawdzić, czy konkretne działania przynoszą oczekiwane rezultaty. Aby się tego dowiedzieć, nie musisz czekać na ruch organiczny. Możesz sprawdzić na własną rękę, czy Twoja witryna jest dostępna na liście wyników Google.

Jak sprawdzić indeksowanie strony internetowej w Google?
Źródło: www.unsplash.com

Pierwszym sposobem sprawdzenia indeksowania witryny jest wpisanie w okno wyszukiwania polecenia o treści: „site:nazwamojejstrony.pl”.

Jeżeli znajdą się tam wyniki prowadzące do Twojej strony internetowej, oznacza to, że indeksowanie strony internetowej przebiegło pomyślnie i jest ona dostępna dla internautów w wyszukiwarce Google.

Drugą metodą jest wykorzystanie narzędzia Google Search Console. Wystarczy, że zalogujesz się do panelu administratora, gdzie uzyskasz szczegółowe statystyki dotyczące Twojej strony internetowej. Znajdziesz tam również informacje odnośnie do botów i ich obecności na witrynie. Jeśli nie odwiedziły Twojej strony w ostatnim czasie, to najprawdopodobniej adres nie jest jeszcze dostępny w wyszukiwarce, czyli indeksowanie strony internetowej nie miało jeszcze miejsca.

Podsumowanie

Indeksowanie stron to proces dodawania ich do indeksu, dzięki czemu pojawiają się one w wynikach wyszukiwania Google. Odbywa się to dzięki robotom GoogleBot Desktop oraz GoogleBot Mobile. Można ułatwić im zadanie tworząc plik robots.txt, który będzie zawierał zalecenia, sugestie dotyczące indeksacji konkretnej witryny.

Indeksowanie jest w istotny sposób powiązane z SEO, przez co warto zadbać o kilka kwestii takich jak słowa kluczowe, metatagi oraz zawartość strony internetowej. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat indeksowania lub usługi SEO oferowanej przez Zyskownych, to zgłoś się do nas i sprawdź sam, jak #dostarczamyklientów!

Poprzedni wpis
Co to jest crawl budget i jaki ma wpływ na stronę internetową?
Następny wpis
Czym jest pillar content strategy i dlaczego warto ją stosować?

    Krok 2 z 4

    Czy chcesz porozmawiać z nami na temat strategii marketingowej dla Twojego Biznesu?

    Możesz liczyć na nasze doświadczenie i wiedzę, dzięki którym zidentyfikujemy potencjalne obszary do poprawy i wskażemy konkretne działania, które pomogą Ci zrealizować Twoje cele. Konsultacja ma oczywiście darmowy i niezobowiązujący charakter.

    Krok 4 z 4

    Dziękujemy za wypełnienie formularza! Zabieramy się do jego analizy i skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h (chyba, że wypełniłeś formularz w weekend :) ).

    Krok 3 z 4

    Jakie cele chcesz osiągnąć (wielokrotny wybór):

    Krok 4 z 4

    Które usługi Cię interesują? (wielokrotny wybór)

    Ile wynosi Twój miesięczny budżet marketingowy?

    Zgoda na przetwarzanie danych (pole wymagane)

    This will close in 0 seconds