Pozyskiwanie leadów B2B i B2C w branży beauty
Z naszym Klientem – jedną z większych w Polsce sieci franczyzowych salonów beauty – współpracujemy od blisko dwóch lat. Działania marketingowe, które prowadzimy dla sieci, można podzielić na dwa podobszary:
– pozyskiwanie leadów B2B pod kątem potencjalnych właścicieli nowych punktów franczyzowych;
– pozyskiwanie leadów B2C, a więc klientek (oraz klientów) do salonów.
Jak skutecznie pozyskiwać leady B2B?
Kampanie, które realizujemy pod kątem pozyskiwania kontaktów B2B dla sieci, oparte są o dwa ekosystemy: Meta Ads (Facebook + Instagram) oraz Google Ads, z podziałem budżetu ok. 80% do 20% na rzecz Mety.
Cała strategia naszych działań opierała się na sprecyzowaniu przez Klienta, gdzie i z jakim priorytetem chciałby otworzyć nowe salony. Na tej podstawie określiliśmy grupy docelowe dla każdego z obszarów geograficznych.
Dodatkowo kampanię w Meta postanowiliśmy prowadzić dwutorowo. Z jednej strony były to kampanie oparte o formularz kontaktowy na Facebooku, a z drugiej – odsyłające do specjalnie przez nas stworzonego landing page’a opisującego całą franczyzę.
Dodatkowo całość generowanego ruchu „domknęliśmy” na niższym etapie konwersji działaniami remarketingowymi – kierowanymi do osób odwiedzających landing, ale bez zostawienia kontaktu, oraz do osób, które podjęły interakcję z formularzem na Facebooku, jednak go nie wypełniły.
Precyzyjne określenie ścieżki potencjalnego leada oraz dopracowanie grup docelowych i kreacji dedykowanych konkretnych obszarom pozwoliło osiągnąć bardzo zadowalające wyniki, które przedstawiamy na poniższej grafice.
Dodatkowo działania zostały wsparte przez reklamę w Google Ads – w postaci remarketingu banerowego oraz prowadzonej w sieci kampanii wyszukiwania na wąskie hasła. Pozwoliło to na zwiększenie bazy kontaktów o kolejne 15%.
Jak skutecznie pozyskiwać klientki do salonów? Czyli o pozyskiwaniu leadów B2C.
Współpracując z naszym Klientem przeszliśmy wspólnie drogę wielu zmian w strategii pozyskiwania Klientek B2C do salonów sieci. Modyfikacje te w dużej mierze wynikały ze zmian zachodzących w ekosystemie Meta.
W pierwszym okresie naszych działań bardzo skuteczne były kampanie skonfigurowane pod kątem wiadomości na Messengerze oraz Instagramie. Skuteczność ta jednak spadła po zmianach, które Facebook wprowadził pod kątem możliwości optymalizacji tego rodzaju kampanii.
To skłoniło nas do poszukiwania nowych formatów reklamy w tym ekosystemie – w ten sposób przeszliśmy z naszymi działaniami do emisji kampanii optymalizowanych pod kątem leadów z formularzy kontaktowych. Kampanie te są w tym momencie prowadzone dla każdego salonu osobno, z dedykowanymi kreacjami (graficznymi oraz wideo) oraz precyzyjnie ustalonymi grupami docelowymi klientek. Dodatkowo wzmożone są one remarketingiem opartym o interakcję z profilami salonów oraz stroną www całej sieci.
To skutkuje bardzo niskim kosztem pozyskania leada, na poziomie od siedmiu do dwudziestu złotych, zależnie od oferty i salonu. Przykładowe wyniki prezentujemy na poniższym screenie:
Google Ads jako dobre źródło kontaktów (leadów) B2C
Działania w Meta prowadzone dla Klienta są głównym źródłem pozyskania klientek do salonów, jednak dodatkowo wykorzystujemy także ekosystem Google Ads. Prowadzone tam działania są jednak zorganizowane w inny sposób – promujemy ofertę całej sieci, a nie poszczególnych salonów, dzięki temu uzyskując efekt korzyści skali działania kampanii.
Reklamy optymalizowane są pod konwersje na stronie www, te zaś śledzone są w oparciu o Google Tag Manager. Bazujemy na:
– kampaniach w sieci wyszukiwania, prowadzonych pod frazy związane z ofertą sieci
– kampanii brandowej;
– kampaniach display, w tym remarketingu.
Tak skonstruowane kampanie reklamowe pozwalają na uzyskiwanie stabilnych efektów – przykład prezentujemy na poniższej grafice: