Rozszerzone vs elastyczne reklamy tekstowe w Google Ads – co nas czeka w czerwcu?

Spis treści:

  • Co to jest rozszerzona reklama tekstowa?
  • Co to jest elastyczna reklama tekstowa?
  • Rozszerzone vs elastyczne reklamy tekstowe w Google Ads – czym się od siebie różnią?
  • Jak przygotować się na nadchodzące zmiany obejmujące reklamy tekstowe w Google Ads?
  • Podsumowanie

W czerwcu 2022 roku nastąpi ogromna zmiana obejmująca reklamy tekstowe w Google Ads, a mianowicie ma zostać usunięta możliwość tworzenia rozszerzonych reklam tekstowych. Google jednak informuje, że reklamy tego typu stworzone przed 30 czerwca 2022 roku nie zostaną usunięte. Ich statystyki mają nadal być dostępne, będzie można je włączać, wyłączać, aczkolwiek ich edycja nie będzie możliwa. Celem Google jest przejście całkowicie na reklamy elastyczne. Zacznijmy jednak od początku, czym są rozszerzone, a czym elastyczne reklamy tekstowe? 

Co to jest rozszerzona reklama tekstowa?

Rozszerzona reklama tekstowa, czyli w języku angielskim expanded text ad, to kolejna generacja reklam proponowanych przed Google AdWords. Wyświetlają się one zarówno w sieci wyszukiwania, jak i sieci reklamowej Google. Rozszerzone reklamy tekstowe opierają się na swoim pierwowzorze – standardowych reklamach tekstowych. Zawierają one jednak kilka zasadniczych różnic. Są to:

  • Trzy pola nagłówka – dwa pierwsze wymagane, trzecie opcjonalne (w każdym można umieścić do 30 znaków);
  • Dwa pola reklamy (do 90 znaków w każdym);
  • Optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych, czyli wyświetlanie się nad wynikami wyszukiwania. 

Aby przybliżyć wizualnie strukturę rozszerzonej reklamy tekstowej Google Ads spójrz na poniższą tabelę:

NAGŁÓWEKNAGŁÓWEK
WYŚWIETLANY TEKST
TEKST REKLAMY

Co to jest elastyczna reklama tekstowa?

Typem reklam, na który zamierza całkowicie przejść Google jest model elastyczny reklamy tekstowej. To prosty, łatwy w konfiguracji oraz zapewniający duży zasięg pomysł. Elastyczna reklama tekstowa automatycznie dopasowuje się rozmiarem, wyglądem oraz formatem pod dostępną powierzchnię reklamową. Do jej stworzenia niezbędny jest obraz marketingowy (o minimalnych wymiarach 600 × 314 px lub 300 × 300 px), logo (min. 512 × 128 px lub 128 × 128 px) oraz teksty, czyli nagłówek i opis reklamy.  

Elastyczne reklamy tekstowe posiadają 4 pola tekstowe, a mianowicie: 

  • krótki nagłówek (do 25 znaków);
  • długi nagłówek (do 90 znaków);
  • tekst (do 90 znaków);
  • nazwa firmy (do 25 znaków);
  • końcowy adres URL.

Stworzenie reklamy elastycznej jest niezwykle proste. Dzięki minimalnemu wysiłkowi można osiągnąć dobry efekt ostatecznej prezentacji, który automatycznie dostosuje się do wielu różnych wymiarów. Warto jednak pamiętać, aby na grafice zastosować zasadę 20% tekstu dla jej powierzchni. Dzięki temu reklamy tekstowe w Google Ads będą przyjemniejsze w odbiorze dla użytkownika. Dla przybliżenia procesu tworzenia elastycznej reklamy tekstowej spójrz na poniższą grafikę.

Schemat elastycznej reklamy tekstowej

Rozszerzone vs elastyczne reklamy tekstowe w Google Ads – czym się od siebie różnią?

Na początku warto wspomnieć o głównej kwestii, która odróżnia od siebie dwa powyższe typy reklam. Elastyczne reklamy tekstowe w Google Ads oparte są o swego rodzaju algorytmy. Podane przez użytkownika informacje w reklamie mogą wyświetlać się w różnych konfiguracjach dopasowując się do wolnej przestrzeni reklamowej również na urządzeniach mobilnych. Google samodzielnie testuje kombinacje danej reklamy elastycznej sprawdzając, która z nich z najskuteczniejszym efektem trafia do klientów. Tej możliwości nie ma w przypadku rozszerzonych reklam tekstowych. Stanowiły one jedną całość, która pokazywała się jedynie w takiej samej postaci. 

Aby polepszyć odbiór elastycznej reklamy można zastosować się również do podpowiedzi Google dotyczących polepszenia sposobu, w jaki zostaną odebrane reklamy tekstowe w Google Ads przez użytkownika. Warto zadbać o to, aby niezależnie od kolejności wyświetlenia wszystkie elementy tekstowe stanowiły logiczną i poprawną gramatycznie całość. Doskonałym sposobem jest wykorzystanie jedynie równoważników zdań w polach tekstowych, dzięki czemu dodatkowo można uwzględnić w nich popularne słowa klucze. 

Istnieje również opcja „Pinezka”. Znajduje się po prawej stronie każdego z dostępnych nagłówków oraz tekstów reklamy. Domyślnym ustawieniem, zalecanym przez Google jest „Pozycja dowolna”. Oznacza to, że nagłówki i pola tekstowe mogą dowolnie się przemieszczać bazując na wybranym przez Google schemacie reklamy. Jeżeli jednak chcesz, aby dane pole znajdowało się zawsze w tym samym miejscu możesz je do niego „przypiąć”. Masz do wyboru kilka opcji, które wyznaczają kolejność wyświetlania się tekstu. Dzięki temu dany nagłówek zawsze zostanie pokazane na początku reklamy, a decyzję co do kolejnych elementów podejmą algorytmy Google.

Jak przygotować się na nadchodzące zmiany obejmujące reklamy tekstowe w Google Ads?

Źródło: www.freepik.com

Jeżeli w swoich reklamach nie masz jeszcze żadnego wariantu elastycznego, warto dodać po jednym do każdej grupy reklam w Twoich kampaniach. Możesz zrobić to poprzez wybranie odpowiedniej kampanii tekstowej, grupy reklam i na końcu zakładki reklamy klikając niebieski plus. 

Tworząc elastyczne reklamy tekstowe warto wykorzystać wszystkie dostępne pola nagłówków i tekstu, aby dać algorytmom możliwość obliczenia najbardziej skutecznych algorytmów. Możesz również przypiąć konkretne elementy w wybrane miejsca. Postaraj się również maksymalnie wykorzystać dostępną liczbę znaków, dzięki czemu Twoja reklama będzie możliwie najbardziej widoczna.

Google zapewnia również informacje o skuteczności elastycznych reklam tekstowych. W związku z tym postaraj się, aby wynik wynosił „świetna”. W celu zwiększenia wyniku możesz dodać słowo kluczowe do tekstu i nagłówków. Status z biegiem czasu może ulegać zmianie, dlatego warto na bieżąco sprawdzać, jak się ma skuteczność Twojej reklamy. Możesz to zrobić za pomocą zakładki Reklamy Skuteczność reklamy. Jeżeli nie widzisz raportu, możesz włączyć do za pomocą rubryki Kolumny. Zobaczysz tam wyniki skuteczności swojej reklamy. Jeżeli są one przeciętne lub niskie, Google w trybie edycji wskaże, które nagłówki i teksty odznaczają się niską skutecznością.


Podsumowanie

Rok 2022 będzie rokiem ogromnych zmian w panelu Google Ads. Już teraz zapowiedziano wycofanie rozszerzonych reklam tekstowych, które datowane jest na 20 czerwca. Dotychczasowy model tworzenia kampanii reklamowych przejdzie do historii. Zastąpiony zostanie elastycznymi reklamami tekstowymi, które odznaczają się większą ilością możliwych modyfikacji oraz personalizacją. Jest to oparty o algorytmy wariant, który automatycznie dostosowuje reklamy do wolnej przestrzeni reklamowej. Więcej o reklamach Google Ads dowiesz się w dedykowanej im kategorii na naszym blogu.

Poprzedni wpis
Reklama na LinkedIn – czyli co warto wiedzieć o LinkedIn Ads
Następny wpis
Google Merchant Center, czyli jak dodać swój sklep internetowy do Google Shopping?

    Krok 2 z 4

    Czy chcesz porozmawiać z nami na temat strategii marketingowej dla Twojego Biznesu?

    Możesz liczyć na nasze doświadczenie i wiedzę, dzięki którym zidentyfikujemy potencjalne obszary do poprawy i wskażemy konkretne działania, które pomogą Ci zrealizować Twoje cele. Konsultacja ma oczywiście darmowy i niezobowiązujący charakter.

    Krok 4 z 4

    Dziękujemy za wypełnienie formularza! Zabieramy się do jego analizy i skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h (chyba, że wypełniłeś formularz w weekend :) ).

    Krok 3 z 4

    Jakie cele chcesz osiągnąć (wielokrotny wybór):

    Krok 4 z 4

    Które usługi Cię interesują? (wielokrotny wybór)

    Ile wynosi Twój miesięczny budżet marketingowy?

    Zgoda na przetwarzanie danych (pole wymagane)

    This will close in 0 seconds