TikTok to niepozorna chińska aplikacja, która w ostatnich latach stała się jednym z najpopularniejszych mediów społecznościowych w Polsce i na świecie. Głównym założeniem aplikacji jest tworzenie i udostępnianie krótkich, trwających maksymalnie 60 sekund, filmików.
Większość firm w Polsce nie interesuje się reklamą na TikToku twierdząc, że jest to aplikacja dla dzieci i nastolatków. Faktycznie, patrząc na statystyki widzimy, że z około 1,8 miliona użytkowników tej platformy w Polsce zdecydowana większość to ludzie poniżej 19. roku życia.
Wydawałoby się, że tworzenie kampanii reklamowych skierowanych do tak młodych użytkowników nie ma sensu… Nie zapominajmy jednak o tym, że przedstawiciele pokolenia Z przywiązują dużą wagę do podążania za modą. Chętnie korzystają oni z usług i produktów firm, z którymi się identyfikują. Przez pandemię wzrosła też ilość starszych użytkowników. Powinno to okazać się wystarczającym argumentem, żeby rozpocząć prowadzenie działań marketingowych na TikToku już teraz!
Jak wygląda reklama i jak tworzyć ją na TikToku?
Jest to hasło reklamowe TikTok For Business. Pokazuje ono, że reklama na TikToku to tak naprawdę nowy poziom reklamy w Internecie. Migające banery i wyskakujące powiadomienia to już przeszłość. Najważniejszą formą reklamy na TikToku są… TikToki – filmiki reklamowe nieróżniące się wyglądem od tych wrzucanych przez użytkowników. Pojawią się one w kategorii „Dla ciebie” wraz z innymi nagraniami, które algorytm dobiera na podstawie wcześniej oglądanych TikToków.
Reklama na TikToku ma różne rodzaje
Wyróżniamy pięć głównych typów reklam możliwych do zamieszczenia na TikToku:
- In-Feed Ads – najpopularniejszy format reklamy. Pojawia się on w zakładce „Dla Ciebie” jako trwający maksymalnie minutę filmik, z którym można nawiązać interakcję (skomentować, przejść do strony firmy itd.);
- Brand Takeover – filmik o długości zaledwie 3 – 5 sekund lub obraz JPG wyświetlany po otwarciu aplikacji lub w zakładce „Dla Ciebie”;
- Top View – reklama premium, zapewniająca stuprocentową widoczności reklamy w czasie jednej doby (przy otwarciu aplikacji), ponieważ tylko jedna firma może w danym czasie korzystać z tego formatu. Film trwający od pięciu sekund do minuty umożliwia komentowanie, likowanie oraz przechodzenie na stronę firmy;
- Branded Hashtag Challenge – format reklamy zachęcający do udostępniania własnych tiktoków z użyciem wybranego hashtagu;
- Branded Effects – sposób prezentowania reklamy przy użyciu filtrów, nakładek lub naklejek. Zachęca on użytkowników do tworzenia własnych nagrań z zastosowaniem prezentowanych przez firmę efektów.
Jak tworzyć i zarządzać reklamami w TikTok Ads Manager?
Zarządzenie reklamami w TikTok Ads Manager jest bardzo proste, jeśli tylko postępujemy według poniższych sześciu kroków:
- Wyznacz swoje cele – zanim stworzysz reklamę, zastanów się, w jakim celu ją robisz i co dzięki niej chcesz osiągnąć. Od tego będzie zależeć jej forma – należy dobrać ją tak, aby przynosiła jak najwięcej korzyści. Inaczej wygląda tworzenie kampanii w celu zwiększenia rozpoznawalności marki, a inaczej akcja zachęcająca do zainstalowania aplikacji;
- Ustal, do kogo kierujesz reklamy (artykuł na ten temat znajdziesz tutaj) – gdy już wiesz, jaki jest główny cel Twojej reklamy, zdecyduj, kto będzie najlepszą grupą docelową. Jeżeli planujesz zwiększenie sprzedaży swoich towarów, celuj w grupę starszych odbiorców, którzy faktycznie mogliby dokonać transakcji. Grupa młodych odbiorców będzie dobrym targetem w celu zwiększenia rozpoznawalności i poziomu utożsamienia się z marką. Zaangażowanie społeczności i stworzenie relacji z firmą odpłaci się w przyszłości. Oprócz wieku, należy zwrócić uwagę na inne aspekty, takie jak płeć, zainteresowania czy miejsce zamieszkania. Ustalenie odpowiedniej grupy docelowej to klucz do sukcesu;
- Zarządzaj swoim budżetem – ustal, ile pieniędzy chcesz przeznaczyć na kampanię reklamową. TikTok Ads Manager ułatwia zarządzanie budżetem dzięki wielu opcjom optymalizacji kosztów. Na początku najlepiej zdecydować się na limit dzienny, który ograniczy zbyt duże wydatki;
- Zaprojektuj reklamę – czas przejść do meritum. TikToki to specyficzna forma reklamy, która w ciągu maksymalnie 60 sekund musi zaciekawić użytkownika, podtrzymać jego uwagę i wywołać określoną reakcję. Wśród setek filmików zamieszczonych na platformie nie jest to wcale łatwe zadanie. Jednym z prostszych sposobów jest wykorzystanie popularnego viralu – klipu, który jest chętnie oglądany w danym momencie. Do tego trzeba być na bieżąco z obowiązującymi trendami i szybko reagować na pojawiające się nowe treści. Najlepszą formą jest oczywiście zaproponowanie własnego, oryginalnego pomysłu na TikToka. Warto skorzystać też z narzędzi tworzenia w TikTok Ads Manager. Ułatwią one dodanie do Twojego filmu m.in.: przycisku przenoszącego na stronę firmy lub do strony instalacji aplikacji;
- Czas na publikację – TikTok Ads Manager dba o to, aby udostępniona reklama ukazała się w serwisie w ustalonym czasie i trafiła do wybranej grupy docelowej;
- Zmierz wpływ swojej reklamy – po każdej wygenerowanej reklamie otrzymasz raport ukazujący najważniejsze dane związane z marketingiem. Ilość wyświetleń i interakcji z reklamą, zwrot z reklamy – jednym słowem, wszystko, co ułatwi w przyszłości prowadzenie jeszcze lepszej kampanii.
Reklama na TikToku – jakie typy biznesu na niej skorzystają?
Mając na względzie fakt, że przeważająca część użytkowników to ludzie młodzi, trzeba przyznać, że nie wszystkie firmy znajdą odbiorców na tej platformie. Korzystanie z TikTok Ads polecamy przede wszystkim branży e-commerce ze względu na wysokie zainteresowanie pokolenia Z zakupami przez internet. Firmy zainteresowane przedstawieniem swojej marki w konkretny, nowatorski sposób, oraz zbudowaniem zaangażowanej społeczności, również świetnie odnajdą się na portalu. Promowanie wydarzeń i eventów, zwłaszcza tych, przeznaczonych dla nastolatków, to też dobry pomysł.
TikTok jako platforma reklamowa
Powyżej poruszyliśmy tylko podstawową część zagadnień związanych z TikTok Ads i używaniem tej aplikacji przez firmy. TikTok ciągle się rozwija, wprowadzając coraz to nowsze aktualizacje i możliwości zarówno dla użytkowników, jak i dla twórców reklam. Nie należy traktować tej aplikacji jako miejsca z filmikami dla dzieci, lecz jako potężne narzędzie marketingowe.