Identyfikacja wizualna jest nieodłączną częścią firmy w mediach społecznościowych. To dzięki niej marka staje się rozpoznawalna przez użytkowników. System symboli graficznych i tekstowych musi być jednak uzależniony od typu prowadzonej działalności, grupy docelowej i aktualnej oferty produktów.
Bez identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa stają się anonimowe w oczach odbiorców i przez to zmniejszają swoje szanse na sprzedaż. Zobacz, z jakich elementów składa się grafika marki i jak praktycznie wykorzystać jej możliwości!
Z tego artykułu dowiesz się, jak przyciągnąć do siebie odbiorców przez dobór prawidłowej identyfikacji wizualnej!
Spis treści:
- Czym jest identyfikacja wizualna?
- Dlaczego identyfikacja wizualna jest tak ważna?
- Jak wygląda skuteczna identyfikacja wizualna?
- Podsumowanie
Czym jest identyfikacja wizualna?
Identyfikacja wizualna to zbiór firmowych treści graficznych udostępnianych w mediach społecznościowych i na stronach marki. Ten system składa się z kilku kluczowych elementów. Ich obecność jest niezbędna, jeśli chodzi o promowanie i zwiększanie liczby odbiorców.
Wśród składników identyfikacji wizualnej możemy wyróżnić m.in.:
- logo, znak rozpoznawczy firmy, który mówi o jej unikalności oraz identyfikuje ją na rynku;
- konkretną kolorystykę i typografię, które są kojarzone z daną firmą i używane przy produkcji kolejnych wpisów i gadżetów firmowych – zaliczane są do tego wykorzystywane kolory, krój i wielkość czcionek;
- materiały marketingowe i promocyjne (plakaty, broszury, ulotki);
- akcydensy (koperty, teczki, wizytówki);
- wygląd strony oraz profili w mediach społecznościowych;
- wygląd opakowań (pudełka, torby reklamowe, etykiety);
- gadżety firmowe, które mają duży związek z dress codem pracowników (koszulki, czapki).
Wybór odpowiedniej identyfikacji wizualnej to decyzja na długie lata. Pod uwagę trzeba wziąć rodzaj firmy, grupę docelową oraz inne pomniejsze czynniki związane z działalnością przedsiębiorstwa. Identyfikacja wizualna musi pasować do prezentowanych produktów i usług, aby skutecznie przyciągała klientów.
Dlaczego identyfikacja wizualna jest tak ważna?
Z perspektywy odbiorców mediów społecznościowych identyfikacja wizualna jest niezbędną częścią firmy. Jest jej wizytówką, za którą kryje się zespół osób dumnych ze swoich produktów i usług. W jej tworzeniu bardzo ważne jest zachowanie spójności. Grafika firmy określa jej działania, dlatego wszystkie elementy muszą zostać wyrażone jednoznacznie.
Identyfikacja wizualna ma za zadanie wyróżniać ją na tle innych. Dzięki prawidłowemu podejściu do sprawy odbiorcy zaczną ją rozpoznawać. Wzbudzisz zaufanie poprzez wykorzystanie tego elementu. Przyszli klienci zostaną uświadomieni, że marka zaczyna być ważna na rynku.
Klienci widzą wówczas, że za firmą kryje się profesjonalny zespół pracowników. Identyfikacja wizualna pomaga klientom się zaangażować i daje im pewność co do jakości oferowanych usług. Z pewnością wpłynie to na zwiększenie grona zainteresowanych oraz wzrost sprzedaży produktów.
Dzięki identyfikacji wizualnej firma jest w stanie przekazać potencjalnym klientom istotne komunikaty związane ze swoją działalnością: informuje o celach firmy, motywacjach, wyróżnieniach, zaletach i postawach. Przy tworzeniu grafiki najważniejszy jest klient, dlatego trzeba przychylić się w pierwszej kolejności do jego potrzeb. Odpowiednio dopracowana identyfikacja wizualna może zatrzymać przy sobie użytkowników poprzez oddziaływanie na emocje.
Grafika marki pomaga zdefiniować rodzaj produktów, które promuje firma. To, co mógłbyś napisać i wyszczególnić, zostaje przedstawione w tej sytuacji graficznie. Elementy wizualne są zapamiętywalne, a więc istnieje prawdopodobieństwo, że zdecydowani ludzie kupią Twój produkt lub skorzystają z Twoich usług.
Jak wygląda skuteczna identyfikacja wizualna?
Skuteczna identyfikacja wizualna może powstać tylko po szczegółowym zapoznaniu grafika z marką – najlepiej po wykonaniu audytu, który pozwoli określić jej plany oraz wartości. Istotne jest również poznanie grupy docelowej firmy. Przed wykonaniem grafiki marki trzeba zaznajomić się z jej problemami i potrzebami. Inne komunikaty będziesz wystosowywać do młodzieży w konkretnej grupie wiekowej, a inne do dorosłych.
Należy jasno określić grupę docelową. Im więcej o nich wiesz, tym celniej trafisz do nich ze swoimi produktami i usługami. Kieruj do swojej grupy docelowej takie komunikaty graficzne, które są dla nich zrozumiałe. Obecnie liczy się prosty i konkretny komunikat.
Skuteczna identyfikacja wizualna to taka, która się wyróżnia. Zadbaj o unikalne logo, kolory i zestaw czcionek. Staraj się przypominać swoim odbiorcom o cechach zespołu, które nie są znane w innych przedsiębiorstwach tego samego typu.
Przedstaw swój zespół i bądź chętny do wejścia w interakcję z odbiorcami. Pokazuj aktualne zdjęcia z miejsca pracy, dzięki którym zyskasz na autentyczności.
Zadbaj o minimalizm. Im więcej elementów graficznych w jednym miejscu, tym trudniej skupić na nim uwagę odbiorców. Unikaj niepotrzebnych dodatków i małych liter w logo, ponieważ nie wszystkie komunikaty mogą zostać wówczas odpowiednio odczytane.
Postaraj się, aby czcionka, której użyjesz była czytelna i przejrzysta. Podobnie postępuj z paletą kolorów, którą mógłbyś wykorzystać w tworzeniu wizerunku marki. Unikaj pastelowych kolorów, które nie są w pełni widoczne i nie zwracają uwagi użytkownika.
Identyfikacja wizualna musi być przede wszystkim praktyczna. Dzięki takim zastosowaniom ułatwisz sobie wybranie kierunku działania w mediach społecznościowych. Grafika firmowa stanie się możliwa do wykorzystania w wielu sytuacjach.
Podsumowanie
Bez skutecznie przeprowadzonej identyfikacji wizualnej firma traci w środowisku internetowym. Grafika marki może wyrazić wiele komunikatów dzięki odpowiedniemu układowi symboli i znaków. Niewykluczony jest również wpływ na emocje i odczucia przyszłych klientów, którzy mogą się z nią utożsamić.
Jeśli potrzebujesz pomocy w prowadzeniu mediów społecznościowych – skontaktuj się z nami! Opracujemy konkretny plan działania!