Odpowiednia optymalizacja adresów URL to jedna z kluczowych czynności, która umożliwia uzyskanie jak najlepszych wyników SEO strony lub sklepu internetowego. Często ten proces przygotowuje się i wdraża jeszcze przed publikacją serwisu. Umożliwia to ograniczenie niepotrzebnych przekierowań w przyszłości. Ponadto pozwala to zaoszczędzić czas pracy. Z tego artykułu dowiesz się, jak przygotowywać odpowiednie adresy URL – dzięki temu zwiększysz potencjał swojej strony, która osiągnie wyższą pozycję w wyszukiwaniach.
Dowiedz się, czym są adresy URL i dlaczego ich odpowiednia optymalizacja jest tak ważna dla wyników SEO Twojej strony!
Spis treści:
- Czym jest adres URL?
- Z czego zbudowany jest adres URL?
- Gdzie widać adres URL po raz pierwszy?
- Optymalizacja adresów URL pod kątem SEO – krok po kroku
- Optymalizacja adresów URL – usuń zbędne informacje!
- Wykorzystuj myślniki!
- Optymalizacja adresów URL – używaj małych liter
- Unikaj znaków specjalnych w adresach URL
- Optymalizacja adresów URL – wykorzystuj frazy kluczowe
- Optymalizacja adresów URL – powody, dla których warto ją robić
- Wzmocnienie pozycjonowania stron i zakładek
- Wzmocnienie strony UX serwisu
- Optymalizacja adresów URL a zwiększenie CTR
- Optymalizacja adresów URL – podsumowanie
Czym jest adres URL?
Adres URL, czyli Uniform Resource Locator, to internetowy wskaźnik lokalizacji konkretnego zasobu serwisu znajdującego się na serwerze. Dzięki niemu możesz się dostać do konkretnych dokumentów i zapoznać z ich treścią.
Z czego zbudowany jest adres URL?
Każdy adres URL posiada określoną strukturę, która składa się z protokołu, domeny, podkatalogu oraz nazwy konkretnego zasobu. Przykładowo, w adresie https://domena.com/blog/artykul-o-url/:
- „https” to protokół zabezpieczający przesył danych między przeglądarką a stroną;
- „przyklad.com”, czyli domena pozwalająca na indentyfikację lokalizacji strony w internecie;
- „blog” to inaczej podkatalog, czyli sekcja witryny zorganizowana hierarchicznie;
- „artykuł” to nazwa zasobu, czyli elementu dostępnego online, takiego jak strona, obrazek czy dokument.
Optymalizacja adresów URL jest kluczową częścią strategii SEO, której celem jest poprawa widoczności strony w wynikach wyszukiwania oraz ułatwienie nawigacji użytkownikom.
Gdzie widać adres URL po raz pierwszy?
Miejscem, w którym użytkownik po raz pierwszy wchodzi w interakcję z Twoją stroną, jest SERP. Już w tym momencie optymalizacja może pozwolić na przekazanie logicznej struktury serwisu oraz jej adresów URL. Stworzenie ich poprawnej struktury umożliwia budowanie zaufania użytkownika już na samym początku drogi. A dzięki umieszczonym w nim frazom kluczowym Twoja strona będzie lepiej odbierana przez roboty Google.
Optymalizacja adresów URL pod kątem SEO – krok po kroku
Dowiedziałeś się już, czym jest adres URL oraz gdzie wstępnie możesz mieć z nim kontakt. Poniżej przedstawiamy kilka metod, które pozwolą Ci go dobrze zoptymalizować – zarówno pod kątem preferencji użytkownika, jak i wymagań Google.
Optymalizacja adresów URL – usuń zbędne informacje
Adresy URL powinny być jak najbardziej zwięzłe i czytelne. Powinny zawierać najważniejsze frazy kluczowe i podstawowe informacje. Poniżej przedstawiamy adres URL przed optymalizacją i po niej:
Po: https://zyskowni.pl/pozycjonowanie-stron-i-sklepow-warszawa/
Od razu rzuca się w oczy, że adres URL po optymalizacji jest zdecydowanie bardziej czytelny i zawiera najważniejsze informacje dla użytkownika, których mógłby szukać w wyszukiwarce.
Z dokumentacji Google wynika, że struktura adresów URL powinna być jak najprostsza. To znaczy, że powinny być krótkie, treściwe i adekwatne do treści zawartej na stronie –bez niepotrzebnych znaków, cyfr czy liter.
Co daje krótki i przejrzysty adres URL?
Krótki i przejrzysty adres URL zwiększa szansę na jego zapamiętanie przez użytkowników. To zwięzła treść, która wzbudza zaufanie! Ponadto zawiera głównie frazy kluczowe, których pozycje chcemy wzmocnić.
Wykorzystuj myślniki!
Przygotowując i pisząc adresy URL do swoich zakładek i kategorii, oddzielaj słowa za pomocą myślników „-”. Oddzielanie fraz innymi znakami lub łączenie ich czyni adresy URL mniej przejrzystymi. Wskutek tego stają się one mniej czytelne dla użytkowników.
Optymalizacja adresów URL – używaj małych liter
Z programistycznego punktu widzenia duże i małe litery są traktowane jako odrębne wartości. Powinieneś więc przyzwyczaić się do wyłącznie małych znaków przy tworzeniu i optymalizowaniu nowych/obecnych adresów URL na stronie. Używanie dużych i małych liter w tych samych nazwach URL poskutkuje stworzeniem dodatkowych dokumentów, które będą oddzielnie analizowane przez roboty Google, przykładowo:
Można by pomyśleć, że oba adresy URL będą prowadziły do tych samych zakładek. Jednak, choć oba przekierowują do stron z tymi samymi informacjami, to roboty indeksujące Google potraktują je jako dwa oddzielne dokumenty. Może to doprowadzić do duplikacji lub kanibalizacji treści – strona będzie zajmowała zdecydowanie niższą pozycję w wyszukiwarce.
Unikaj znaków specjalnych w adresach URL
Bardzo częstym przypadkiem, zwykle wręcz nieuniknionym, są automatycznie generowane adresy URL przez systemy CMS, takie jak PrestaShop czy Shoper. Generowane w ten sposób adresy URL posiadają znaki specjalne, takie jak kropki czy znak równości. Jeżeli jednak już je zauważysz, postaraj się jak najszybciej z nimi uporać i zrekonstruować je według kroków przedstawionych w tym artykule.
Przykład niepoprawnego URL: https://www.domena.com/pl/kobiety/bluzki/cat/?cid=15199
Optymalizacja adresów URL – wykorzystaj frazy kluczowe!
Nie bez powodu przy optymalizacji adresów URL używamy fraz kluczowych dla konkretnych zakładek. Adres URL jest jednym z pierwszych miejsc, w których roboty indeksujące Google mają styczność z frazami kluczowymi. Odpowiednio zoptymalizowane adresy, nasycone frazami kluczowymi, znacząco wzmocnią pozycję Twojej strony. Trzeba jednak uważać, aby nie używać zbyt wielu fraz kluczowych i nie doprowadzić do tzw. Keyword Stuffingu.
Optymalizacja adresów URL – powody, dla których warto ją robić
Wiesz już, na czym polega prawidłowe tworzenie adresów URL. Jednak wciąż nie jesteś pewien, czy gra jest warta świeczki? Poniżej przedstawiamy trzy najważniejsze powody, przez które jeszcze dzisiaj wykonasz własną optymalizację swoich adresów URL na stronie lub sklepie.
Wzmocnienie pozycjonowania stron i zakładek
Odpowiednie nasycenie adresu URL frazami kluczowymi oraz semantycznymi przyczynia się do wzmocnienia pozycji Twojej strony w organicznych wynikach wyszukiwania SERP. To proste działanie powinno być pierwszą czynnością wykonywaną przy optymalizacji serwisów internetowych przez agencje marketingowe. Wyszukiwarki rozumieją zawartość adresów URL i istnieje duża szansa, że strona po odpowiednich zmianach polepszy swoje pozycje w rankingu.
Pamiętaj także o wcześniejszym przygotowaniu przekierowań 301 ze starych adresów URL na nowe. Jeżeli nie wiesz, z czym wiąże się zmiana URL bez jego przekierowania, koniecznie odwiedź naszego bloga, gdzie, poza tą kwestią, omawiamy także inne bardzo istotne dla marketingu Twojej firmy.
Wzmocnienie strony UX serwisu
Logiczna i przyjazna struktura adresów URL pozwala użytkownikom lepiej odnajdywać interesujące ich informacje, dokładniej poznać strukturę strony internetowej oraz łatwiej się po niej poruszać. Sprawdź sam! Jeżeli miałbyś wybrać jeden z poniższych adresów, który by to był?
- https://zyskowni.pl/%@12-p0zycje-SSeo/
- https://zyskowni.pl/strona=p=16=pozycjonowanie/
- https://zyskowni.pl/oferta-dla-klientow–pozycje-seo-www.html/
- https://zyskowni.pl/pozycjonowanie-stron-seo/
Zdecydowana większość ludzi wybierze ostatni adres URL z powyższej listy.
Krótkie, zwięzłe adresy URL, które zawierają najważniejsze informacje, są najatrakcyjniejsze dla użytkownika. Ponadto są one łatwe do zapamiętania, o czym wspominaliśmy już wcześniej.
Optymalizacja adresów URL a zwiększenie CTR
Adresy URL odpowiednio dopasowane do fraz kluczowych skupionych na sprzedaży mogą zwiększyć klikalność Twojego adresu oraz konwersję strony w wyszukiwarce Google. Sam wzrastający wskaźnik CTR daje znak robotom indeksującym Google, że treści są atrakcyjne dla użytkowników. To również może wpłynąć na lepsze pozycjonowanie serwisu na konkretne frazy kluczowe.
Optymalizacja adresów URL – podsumowanie
Odpowiednia optymalizacja adresów URL to kluczowy element w strategii SEO, którego celem jest poprawa widoczności strony w wynikach wyszukiwania i ułatwienie nawigacji użytkownikom. Zachęcamy do własnych działań związany z ich optymalizacją. Gwarantujemy, że efekty będą widoczne w najbliższym czasie. Jeśli masz pytania dotyczące marketingu internetowego Twojej firmy, to koniecznie zgłoś się do nas!